06.05.2018 10:00 7 mike

Zmodernizowane składy EN57 pojadą na południe Polski?

Źródło: Polregio/Facebook

Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, Przewozy Regionalne złożyły 12 wniosków o tzw. otwarty dostęp. Co to oznacza? Przewoźnik chce operować na liniach międzywojewódzkich. Od 2020 roku dwa połączenia mają prowadzić znad morza na południe Polski. Do ich obsługi wytypowano zmodernizowane składy EN57 – podobne do tych, które można spotkać na pomorskich torach.

Opinie na temat zmodernizowanych składów EN57 są różne. Przeważają głosy, że sprawdzają się w przewozach aglomeracyjnych, jak składy serii AKM, które kursują w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej. Gorzej jest w przypadku dłuższych tras. To jednak nie zraża przedstawicieli Przewozów Regionalnych, które zamierzają obsługiwać kilkusetkilometrowe połączenia właśnie tym taborem.

Jedna z ofert Przewozów Regionalnych obejmuje połączenie Gdynia Główna–Łódź Kaliska. Jak informuje przewoźnik, oferta miałaby być skierowana do pasażerów, którzy będą chcieli skorzystać z wakacyjnych połączeń od lipca do końca sierpnia w latach 2020–2024 roku. Trasę miałby obsługiwać pociąg o nazwie „Lazur”, który na całej trasie zatrzymywałby się na 16 stacjach. Przewidywany czas przejazdu wynosi pięć godzin.

Źródło: UTK

Do obsługi połączenia wytypowano składy EN57 Ald i EN57 FPS, które zapewniają, odpowiednio, 160 i 166 miejsc siedzących (10 i 14 uchylnych). W swojej ofercie PR będą stosować ulgi ustawowe i handlowe. Przewidywane są również oferty specjalne i promocje.

Z kolei pociąg „Bursztyn” miałby obsługiwać linię z Gdyni Głównej do Katowic. To propozycja raczej dla wytrwałych pasażerów, którzy nie boją się podróży w niezbyt komfortowych warunkach przez niemal osiem godzin. Łącznie – latem od 2020 do 2024 roku – składy mają się zatrzymywać na 24 stacjach. Również przypadku tego połączenia przewiduje się podstawienie składów EN57 Ald i EN57 FPS. Pasażerowie mogą liczyć zarówno na specjalne promocje, jak i ulgi ustawowe oraz handlowe.

Źródło: UTK

Urząd Transportu Kolejowego będzie teraz kontrolował, czy ewentualne poszerzenie oferty Przewozów Regionalnych nie zaburzy równowagi finansowej innych połączeń – dotowanych przez urzędy marszałkowskiego lub z budżetu państwa.

Źródło: Polregio/Facebook

Trudno przewidywać, czy oferta Przewozów Regionalnych będzie się cieszyć dużą popularnością. Wprawdzie w ostatnich latach można mówić o renesansie przewozów pasażerskich, ale jest to w dużej mierze zasługa inwestycji w nowoczesny tabor. Czy podróżni zachcą spędzić kilka godzin w zmodernizowanych, ale jednak kilkudziesięcioletnich składach EN57? Być może część z nich skusi atrakcyjna cena, która będzie konkurencyjna wobec połączeń InterCity.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...