Chińskie Reminiscencje

Koncerty, Gdańsk

Data 23.02.2014 18:00
Miejsce Akademia Muzyczna
Adres Łąkowa 1-2
Miejscowość Gdańsk
Bilety wstęp wolny

Chińskie Reminiscencje - koncert podsumowujący tournée Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku po Chińskiej Republice Ludowej.

CHIŃSKIE REMINISCENCJE to wydarzenie wyjątkowe, jakiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku jeszcze nie było! Koncert ten będzie bowiem podsumowaniem trzytygodniowego (17.12.2013-08.01.2014) tournée Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku po wschodnim wybrzeżu Chińskiej Republiki Ludowej.

Trasa koncertowa zorganizowana na zaproszenie Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Pekinie miała na celu promocję rodzimej kultury muzycznej poza granicami Polski i przybliżenie jej piękna chińskiej publiczności.

W programie 10 koncertów znalazł się repertuar obejmujący dzieła muzyki polskiej z XIX i XX wieku, takich twórców jak: Karol Kurpiński, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Wojciech Kilar czy Witold Lutosławski.

[IMG_R]2[/IMG_R]

Wśród wykonawców niedzielnego koncertu znajdą się soliści: pianista Michał Mossakowski (student Wydziału Instrumentalnego) i tenor Jingxing Tan (student Wydziału Wokalno-Aktorskiego) oraz 50-osobowa Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku, złożona z najlepszych instrumentalistów - studentów wszystkich lat studiów Wydziału Instrumentalnego, którzy otrzymali najwyższe noty podczas specjalnie zorganizowanych na okoliczność tournée anonimowych przesłuchań.

Orkiestrą zadyrygują prof. Zygmunt Rychert oraz jego studentki: Izabela Burda i Antonina Banaś.

To, jakie muzyczne i pozamuzyczne niespodzianki czekają na słuchaczy, organizatorzy koncertu trzymają w ścisłej tajemnicy.

WSTĘP WOLNY

  • www.amuz.gda.pl
  • www.facebook.com/amuz.gdansk

[IMG_R]3[/IMG_R]

Michał Mossakowski - polski pianista urodzony w 1992 roku w rodzinie muzycznej. Pianista, kameralista. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 14 lat w Państwowej Szkole Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Grudziądzu w klasie fortepianu mgr Doroty Wardulińskiej.

Od roku 2009 kontynuował naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku kształcąc się pod kierunkiem prof. Włodzimierza Wiesztordta. Obie szkoły ukończył z wyróżnieniem. W 2011 roku uzyskał najwyższą punktację podczas egzaminów wstępnych do Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, tam uczy się w klasie prof. Włodzimierza Wiesztordta. Równocześnie rozwija swoje umiejętności w zakresie kameralistyki w klasie prof. Anny Prabuckiej-Firlej i dr Roberta Kwiatkowskiego.

Jest uczestnikiem i laureatem konkursów, przesłuchań o szczeblu Ogólnopolskim i Międzynarodowym. Michał Mossakowski jest pianistą, który prowadzi ożywioną działalność koncertową w zakresie gry solowej jak i kameralnej. Pomimo młodego wieku wystąpił już z wieloma recitalami i koncertami, odwiedzając m.in.: Niemcy, Francję, Rosję, Chiny. Do jego największych osiągnięć koncertowych należą: udział w Letnim Festiwalu Muzycznym w Moskwie oraz trzytygodniowym tournée w Chinach, gdzie w dziesięciu miastach wykonywał koncert e-moll op. 11 Fryderyka Chopina wraz z orkiestrą symfoniczną Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod dyrekcją Zygmunta Rycherta. Tam też dokonał nagrania dla chińskiej telewizji.

W swoim repertuarze posiada wiele dzieł solowych oraz koncertów fortepianowych. Za swoje osiągnięcia artystyczne wielokrotnie otrzymywał stypendia. Koncertował również z wieloma orkiestrami wykonując koncerty F. Chopina i W.A.Mozarta. Swoje umiejętności doskonalił również na licznych kursach i lekcjach otwartych prowadzonych przez takich pedagogów jak: Dina Yoffe, Andrzej Jasiński, Jerzy Sulikowski, Waldemar Wojtal, Alberto Nose, Aleksiej Orłowiecki, Lee Kum Sing. W jego repertuarze znajdują się utwory wielu epok, jednak ze szczególnym upodobaniem wykonuje utwory Fryderyka Chopina. Jego pasją jest również gra na organach, a szczególnie improwizacja.

[IMG_R]4[/IMG_R]

Jingxing Tan - urodził się 14 kwietnia 1988 roku w Henan (Chiny). W 1996 roku rozpoczął naukę gry na flecie, którą kontynuował przez 7 lat. W wieku 17 lat zaczął pobierać lekcje śpiewu w liceum. Jego matka jest śpiewaczką w tradycyjnej Pekińskiej Operze.

W roku 2010 przyjechał do Polski, by podjąć naukę śpiewu w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Obecnie jest studentem drugiego roku w klasie prof. zw. Piotra Kusiewicza. W roku 2012 występował podczas szeregu koncertów, jednak najważniejszym wydarzeniem był spektakl operowy Le Villi G. Pucciniego, w którym śpiewał główną rolę (Roberto) na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Wydarzenie to odbyło się w czerwcu 2012 r., a było poprzedzone wystawieniem opery w wersji koncertowej (maj 2012 r.). Jingxing Tan był wówczas studentem pierwszego roku śpiewu operowego. Po premierze otrzymał bardzo pochlebne recenzje, m.in.: Pięknym, czystym, bardzo mocnym tenorem o oryginalnej barwie, jaki rzadko słyszy się w Operze Bałtyckiej. (Ł. Rudziński) ...w tej samej roli obsadzony został młodziutki Chińczyk, student pierwszego roku Wydziału Wokalno-Aktorskiego (Jingxing Tan) i to właśnie jego rola zostanie zapamiętana na bardzo długo. Czekam z niecierpliwością na kolejne jego występy, posiada ogromny talent. (K. Syguła) Rewelacją w roli niewiernego narzeczonego był zaledwie 24-letni tenor, Chińczyk Jingxing Tan, student I roku. Jeśli tak śpiewa teraz, to co będzie za parę lat? (D. Szwarcman)

W tym samym roku śpiewał w towarzyszeniu kameralnej orkiestry podczas Koncertu Jesiennego w Szczecinie. W lutym 2013 roku wystąpił podczas koncertu w cyklu Muzyka na Zamku w Bytowie. Na początku maja 2013 r. zaprezentował się w roli Rinuccia w operze Pucciniego Gianni Schicchi na scenie Opery Bałtyckiej.

W maju 2013 roku Jingxing Tan miał znaczący debiut na gruncie muzyki oratoryjnej. Zaśpiewał z wielkim powodzeniem partię Łabędzia w dziele Carla Orffa Carmina Burana, którego wykonanie miało miejsce podczas 52. Festiwalu w Łańcucie. Koncert prowadził maestro Tadeusz Wojciechowski. W sierpniu 2013 roku został zaproszony do udziału w dwóch koncertach Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju.

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku

Orkiestra powstała niemal równocześnie z uruchomieniem gdańskiej uczelni muzycznej, a więc ponad 60 lat temu. Podstawowym zadaniem jej zespołu jest kształcenie młodych adeptów sztuki muzycznej i przygotowanie ich do pracy w orkiestrach filharmonicznych, operowych i kameralnych. Skład osobowy orkiestry w każdym roku się zmienia (w roku akademickim 2012/13 orkiestra liczyła blisko 120 instrumentalistów), rotacja ta nie przeszkadza jednak w utrzymaniu wysokiego poziomu artystycznego, o co zabiegają wybitni dyrygenci prowadzący ten zespół.

[IMG]5[/IMG]

Potwierdzeniem tego są bardzo wysokie oceny krytyki muzycznej i melomanów, jakie orkiestra otrzymuje po swoich koncertach. Obecnie opiekę dydaktyczną i artystyczną nad zespołem orkiestry sprawuje prof. Zygmunt Rychert.

Z uwagi na przyświecające orkiestrze cele, repertuar muzyczny, jakim dysponuje, jest bardzo wszechstronny, zarówno pod względem form muzycznych, jak i stylistyki. Od wielu lat orkiestra występuje w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku, Polskiej Filharmonii Batyckiej na Ołowiance, w gdańskich kościołach, a także na innych estradach muzycznych Trójmiasta, regionu pomorskiego oraz w innych miastach Polski. Studenci koncertują w ramach wielkich projektów muzycznych z profesjonalnymi zespołami orkiestrowymi takimi jak: Polska Filharmonia Bałtycka, Polska Filharmonia Kameralna (Sopot). Gdańska Akademia regularnie współpracuje z innymi uczelniami muzycznymi w Europie, co owocuje koncertami jej orkiestry za granicą. Na podkreślenie zasługuje m.in. trzytygodniowe (17.12.2013-08.01.2014) tournée po wschodnim wybrzeżu Chińskiej Republiki Ludowej, a także udział zespołu w festiwalu muzycznym w Sienie i Florencji (1997). Wielkim wyróżnieniem było zaproszenie orkiestry na festiwal im. Maxa Regera w Weiden (1999, 2000, 2003). Członkowie zespołu realizowali wspólne projekty ze studentami Hochschule für Musik w Lucernie oraz Junge Philharmonie Zentralschweiz (kilkukrotne koncerty w Lucernie i Bazylei). Orkiestra miała zaszczyt występować pod batutami Krzysztofa Pendereckiego, Claudio Desderiego, Paula Esswooda, Jana Latham-Koeniga, Thuringa Brama, Christfrieda Goeckeritza i innych. W ramach współpracy z Wydziałem Wokalno-Aktorskim orkiestra przygotowuje również spektakle operowe, by w ten sposób poznać tajemnice przyszłej pracy w teatrach operowych.