11.08.2020 08:30 0 NW/www.plk-sa.pl

Kolej zapewni sprawny transport towarów do trójmiejskich portów

Źródło:www.plk-sa.pl

Postępuje elektryfikacja linii do portów w Gdyni i Gdańsku. Dzięki inwestycji Polskich Linii Kolejowych porty trójmiejskie będą mogły obsłużyć więcej towarów – ekologicznie i w krótszym czasie. Projekt ten wart jest ponad 2,6 mld złotych i współfinansowany jest z unijnego programu „Łącząc Europę”.

PKP Polskie Linie Kolejowe poprawiają dostęp do portów w Gdyni i Gdańsku, które są niezwykle ważne dla rozwoju regionu. Prace prowadzone są w taki sposób, by możliwy był stały dojazd pociągów towarowych do nabrzeży.

– *Dzięki elektryfikacji i przebudowie linii do portów pociągi będą jeździć szybciej i przewozić więcej towarów. O około 50 procent zwiększy się przepustowość torów dojazdowych do portów. Inwestycje w Gdańsku i Gdyni są bardzo ważne dla rozwoju portów, ale wpisują się także w modernizację całej sieci kolejowej i rozwój transportu przyjaznego dla środowiska – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Źródło:www.plk-sa.pl

Źródło:www.plk-sa.pl

Słupy, bramki i elementy konstrukcji stoją już na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Jeszcze w sierpniu rozwieszana będzie tam sieć trakcyjna. Jak podaje biuro prasowe, na stacji oraz na szlakach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany, w miejscu 30 km starych torów oraz 76 starych rozjazdów przygotowano teren pod nowy układ torowy. Wykorzystano do tego ponad 6,5 tys. żelbetonowych pali i prawie 150 studni do odwodnienia.

Modernizacji ulegnie także most na rzece Strzyża oraz przejście podziemne w obrębie byłego przystanku Gdańsk Kolonia. Dzięki temu mieszkańcy zyskają większy komfort komunikacyjny, a zamontowane windy zostaną udostępnione dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Źródło:www.plk-sa.pl

Źródło:www.plk-sa.pl

Na stacji Gdańsk Port Północny usunięto 15 km starych torów i 20 rozjazdów, wzmocniono grunt i odwodniono teren. Na gotowym nasypie ułożone zostanie 7 km torów i 20 nowych rozjazdów. Prace w tym miejscu trwają intensywnie i obecnie budowane jest m.in. oświetlenie torów. Projekt z pewnością zwiększy komfort kierowców. Na październik zaplanowano już budową ponad 100 metrowego wiaduktu w ciągu ul. Ku Ujściu, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy.

W ramach projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” zostanie przebudowanych ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymienione zostanie 221 rozjazdów, przebudowane zostaną 3 mosty, 2 wiadukty i 18 przepustów.

Jeżeli chodzi o port w Gdyni to na stacji Gdynia Port wykonawca zgromadził 167 tys. podkładów i około 170 km szyn. Zdemontowano już ponad 65 km starych torów i prawie 170 rozjazdów. Gotowe są już cztery podziemne zbiorniki retencyjne, a w budowie są już także dwie nastawnie i lokalne centrum sterowania.

Ta inwestycja zakłada przebudowę i elektryfikację 115 km torów i wymianę 356 rozjazdów. Powstaną 2 nowe wiadukty kolejowe i przebudowanych zostanie 13 km dróg, 2 przejazdy kolejowe w ciągu ul. Puckiej i most.

Projekt zakłada, że inwestycja w trójmiejskie porty przyśpieszy przewóz większej ilości towarów.

Dzięki nowym torom i rozjazdom możliwe będzie „wypuszczanie” pociągów o długości nawet 740 metrów i o obciążeniu 221 kN na oś. Nowe urządzenia systemu sterowania ruchem sprawią, że transport będzie o wiele bardziej bezpiecznych i sprawniejszy. Łączna wartość prac to ponad 2,6 mld zł netto. Z dofinansowania pochodzi prawie 40 proc. tej kwoty. Prace mają zakończyć się pod koniec 2021 roku.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...