30.01.2020 12:30 0 Kwt/Port Gdynia

Gdynia: Budowa portu zewnętrznego coraz bliżej. Ruszyły badania rynku

Mat. pras.

Na sztucznym lądzie, w oparciu o nabrzeża Śląskie i Szwedzkie, ma powstać głębokowodny Port Zewnętrzny wychodzący ponad obecny falochron ochronny. Obecnie rozpoczęły się badania rynku partnerów prywatnych i instytucji finansujących, co pozwoli na przygotowanie się do budowy tej inwestycji.

Planuje się, że Port Zewnętrzny ma być terminalem kontenerowym, dysponującym wyposażeniem przeładunkowo-składowym i dostępem do nowoczesnej infrastruktury lądowej. Zakłada się, że nowe nabrzeża będą mogły przyjmować także statki pasażerskie.

Projekt jest strategiczną inwestycją Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA, dodatkowo umieszczony został w rządowym projekcie Programu Rozwoju Polskich Portów Morskich. Jego koncepcja zakłada budowę nowego głębokowodnego terminalu portowego, na którym zlokalizowany ma być terminal kontenerowy o zdolności przeładunkowej 2,5 mln TEU rocznie, umożliwiający obsługę oceanicznych statków kontenerowych o parametrach Baltimax – informuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.

Budowa nowego terminala planowana jest w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Dzięki temu partner prywatny zaprojektuje i wybuduje infrastrukturę wchodzącą w zakres projektu, sfinansuje koszty projektowania i budowy oraz będzie utrzymywał i eksploatował wytworzoną infrastrukturę lub jej część.

Badanie rynku jest elementem oceny efektywności projektu, przeprowadzanej przez doradcę transakcyjnego (konsorcjum w składzie: EY, WYG International, Domański Zakrzewski Palinka), a jego celem jest ocena zainteresowania rynku projektem. Dodatkowym założeniem jest weryfikacja wstępnych założeń projektu określonych przez ZMPG wraz z doradcą.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA zainteresowany jest współpracą z doświadczonymi partnerami prywatnymi oraz instytucjami finansującymi. Do udziału w badaniu zaproszono podmioty, które samodzielnie lub w konsorcjum zrealizowały projekty związane z eksploatacją morskiego terminala kontenerowego o przepustowości co najmniej 1 mln TEU rocznie, eksploatacją morskiego terminala LNG o przepustowości co najmniej 5 mld Nm³ rocznie, eksploatacją morskiego terminala (lub terminalami innych ładunków) o przepustowości co najmniej 10 mln ton rocznie, realizacją budowy infrastruktury podobnej do planowanego portu o wartości nakładów inwestycyjnych minimum 250 mln EUR, finansowania realizacji inwestycji infrastrukturalnej w formule PPP lub koncesji lub innej obejmującej współpracę z sektorem publicznym lub project finance, o wartości co najmniej 250 mln EUR.

Budowa Portu Zewnętrznego ma kosztować około 787 mln euro. Powinna się zakończyć w 2028 roku.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...