05.03.2019 15:10 2 PM

Następny krok do budowy kolei na północ Gdyni

Fot. Dawid Jastrzębski/www.bazakolejowa.pl

Ruszył już przetarg na dokumentację przygotowawczą dla projektu połączenia kolejowego na północne dzielnice Gdyni. PKP PLK na oferty czeka do 8 kwietnia. Połączenie kolejowe na północ Gdyni może się okazać strzałem w dziesiątkę, jeśli chodzi o odciążenie ruchu samochodowego w tej części miasta.

Poszukiwana jest firma, która opracuje dokumentację przygotowawczą dla włączenia północnych dzielnic Gdyni w system miejskiej kolei. Dzięki projektowi może się poprawić komunikacja dla mieszkańców między innymi Pogórza, Obłuża, Oksywia i Babich Dołów, ale też np. sąsiedniego Kosakowa. To pierwszy ważny element na drodze do połączenia północy Gdyni z już istniejącą siecią torów kolejowych. Sama dokumentacja będzie podstawą do późniejszych prac nad projektem budowlanym i modernizacją linii, o której pisaliśmy tutaj już w styczniu.

PKP PLK oszacowała koszt dokumentacji na około 2,6 mln zł. Prace mają się rozpocząć w połowie 2019 roku i potrwają maksymalnie do końca 2020 roku. W ramach dokumentacji zostaną wykonane szczegółowe inwentaryzacje linii, a następnie opracowane studium wykonalności uwzględniające zakres i koszty robót. Jej sporządzenie pozwoli wybrać najbardziej korzystny wariant przeprowadzenia planowanych prac – czytamy na stronie Gdynia.pl.

Pierwotnie linia, o której mowa, przebiegała z Rumi, ale wobec budowy linii nr 250, po której poruszają się pociągi SKM, straciła na znaczeniu. Ruch pasażerski na tej trasie pamiętają tylko starsi gdynianie. Ostatecznie został on zawieszony w 1993 roku. Obecnie połączenie do gdyńskiego portu jest obsługiwane wyłącznie przez składy towarowe, a wspomniana linia została nawet częściowo zmodernizowana kilka lat temu.

Ze zmodernizowanej linii kolejowej nr 228 mogliby skorzystać nie tylko mieszkańcy Gdyni, ale również powiatu puckiego, który na co dzień pokonują drogę samochodem z gminy Kosakowo. Jeśli w pobliżu nowych przystanków pasażerskich powstałyby parkingi „Park&Ride”, można by swobodnie przesiąść się do pociągów, bez ryzyka utknięcia w porannych korkach.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...