02.02.2014 17:01 0

Ikarusem jak za dawnych lat

Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl

W wielu polskich miastach widok autobusu marki Ikarus nie budzi wśród przechodniów zaciekawienia i zdziwienia. Nadal bowiem autobusy te wożą pasażerów komunikacji miejskiej. Tymczasem w Gdańsku Ikarus to pojazd zabytkowy, zaś przejażdżka nim to gratka dla miłośników historii.

Ikarusy zniknęły z ulic naszego miasta dokładnie pięć lat temu: 31 stycznia 2009 roku. Tym samym zakończyła się era wysokopodłogowych autobusów w gdańskiej komunikacji miejskiej. Popularne węgierskie pojazdy przez prawie 28 lat służyły pasażerom. I choć wielokrotnie były powodem do narzekań i utyskiwań - gdańszczanie żegnali je z łezką w oku.

Autobusy marki Ikarus

Ikarusy 280 i 260 to produkty węgierskiej myśli motoryzacyjnej. Stały się jednymi z najpopularniejszych w świecie. Spotkać je można było nie tylko w wielu krajach Europy, ale również Azji, Afryce, czy nawet Ameryce, dlatego też powstał również wersja przystosowana do ruchu lewostronnego o oznaczeniu Ikarus 281.

Pierwsze przegubowe Ikarusy pojawiły się na polskich drogach w 1977 roku w Katowicach i został oznaczony symbolem Ikarus 280.11. W kolejnych latach Ikarusy pojawiły się w większości polskich miast - łącznie do Polski dostarczono ponad 7 tysięcy egzemplarzy.

Pierwsze Ikarusy pojawiły się w Gdańsku 5 października 1981 roku. Ogółem do Gdańska, w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" oraz 73 "krótkich" pojazdów. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się nowe autobusy, to np. 108, 131 i 139.

Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych Mercedesów typu O405N.

Jeśli nie Ikarus to co?

Ikarusy zniknęły z ulic Gdańska w styczniu 2009 roku. Od lutego zastąpiły je niskopodłogowe Solarisy Urbino. Ale już wcześniej gdańskie Ikarusy sukcesywnie zastępowane były nowszymi pojazdami. Od 2008 roku inwestycje związane z modernizacją floty ZKM Gdańsk objęły łącznie:

  • zakup 74 autobusów i 6 minbusów

łączne nakłady brutto na autobusy 76 085 880 zł

  • zakup i modernizację 46 tramwajów N8C (tzw. Dortmundy)
  • zakup 35 tramwajów Pesa 120 Swing

łączne nakłady brutto na tramwaje 344 687 544 zł

Niezawodność taboru jest bardzo istotna, bo każdego dnia gdańskie autobusy i tramwaje przejeżdżają odległość równą podwójnemu okrążeniu kuli ziemskiej.

Wehikuł czasu

Zmiany w gdańskiej komunikacji to proces rozciągnięty w czasie i dlatego dla większości z nas niemal niezauważalny. Wycieczka Ikarusem może być więc pretekstem do tego, by porównać standardy komunikacyjne sprzed pięciu lat i obecne. Taką możliwość mieli uczestnicy przejazdu, który odbył się w piątek 31 stycznia 2014. Podczas podróży wiodącej ulicami Gdańska z centrum do Wreszcza, na Morenę i Siedlce mogli obserwować jak zmieniła się infrastruktura komunikacyjna w naszym mieście - m.in. powstała al. Żołnierzy Wyklętych, budowana jest Pomorska Kolej Metropolitalna wraz linią tramwajową na Piecki – Migowo, usprawniono przejazd na skrzyżowaniu ulic Rakoczego / Kartuskiej / Łostowickiej wraz z modernizacją ul. Łostowickiej.

  • Dziś rzeczywiście można było poczuć różnicę. W Ikarusie jest nie tylko głośniej i mniej wygodnie, ale przede wszystkim znacznie zimniej, niż w jeżdżących obecnie autobusach miejskich. W połowie drogi do Wrzeszcza większość pasażerów była już mocno zziębnięta, a szyby autobusu pozamarzały - opowiadała pani Kasia, jedna z pasażerek.

Wszystkich miłośników komunikacji zapraszamy na kolejny ogólnodostępny przejazd historycznym Ikarusem po Gdańsku. Przejazd odbędzie się w sobotę 15 lutego 2014 r. Start o godzinie 11.00 z przystanku Wrzeszcz PKP. Ponieważ ilość miejsc jest ograniczona osoby zainteresowane przejażdżką prosimy o zapisy drogą mailową na adres: [email protected]


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...