23.01.2014 10:41 0

Mieszkańcy Pomorza bezpieczniejsi?

www.gdansk.uw.gov.pl

Otwarcie Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, to kolejny krok ku poprawie bezpieczeństwa mieszkańców województwa pomorskiego – powiedział wojewoda pomorski Ryszard Stachurski podczas uroczystego otwarcia WCPR w Gdańsku. To właśnie tam od 9 grudnia br. odbierane są wszystkie połączenia wykonywane na numer alarmowy 112. Każdej doby operatorzy Centrum przyjmują około 3,5 tysiąca zgłoszeń z Pomorza.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112” został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 roku w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników. Centrum Powiadamiania Ratunkowego województwa pomorskiego uruchomiono 4 czerwca 2012 roku, w celu zabezpieczenia mistrzostw Europy w piłce nożnej. Objęło ono swoim zasięgiem miasto Gdańsk. W marcu 2013 roku rozszerzono zasięg WCPR o Sopot i Gdynię oraz miejscowości powiatu gdańskiego. We wrześniu 2013 roku dołączono kolejne powiaty: wejherowski, pucki, kartuski, lęborski i nowodworski. W listopadzie 2013 roku przyłączono powiaty sąsiadujące z biegiem Wisły i autostrady A1, to jest: sztumski, kwidzyński, malborski, tczewski i starogardzki. Z dniem 9 grudnia 2013 roku do obszaru obsługiwanego przez WCPR w Gdańsku dołączyły powiaty: bytowski, słupski, kościerski, człuchowski, chojnicki i miasto Słupsk. Od tego momentu wszystkie połączenia wykonywane na numer alarmowy 112 odbierane są przez operatorów WCPR.

W zasięgu Centrum znajduje się w tej chwili około 2 300 000 mieszkańców. Kierownikiem Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gdańsku jest Justyn Kamiński, a jego zastępcą - Michał Styp-Rekowski. W Centrum Powiadamiania Ratunkowego zatrudnionych jest 46 Operatorów Numeru Alarmowego „112”, którzy są pracownikami Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. Wszyscy przeszli cykl specjalistycznych szkoleń. Biegle posługują się językami: duńskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim, włoskim oraz francuskim.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego przyjmuje około 3 500 zgłoszeń telefonicznych na dobę. Średnio, miesięcznie około 91 000 zgłoszeń z czego 65% to telefony fałszywe, które nie powinny trafić do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Numer Alarmowy „112” służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.: pożary, wypadki w ruchu drogowym, wodnym i powietrznym, w przypadku kradzieży, włamania, użycia przemocy i innych nagłych sytuacji zagrażających zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu. Ze względu na miejsce lokalizacji osoby zgłaszającej lub zdarzenia zgłoszenie zostaje przekierowane do właściwej jednostki służby dziedzinowej, to jest do pogotowia ratunkowego, policji bądź straży pożarnej.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...