29.10.2013 13:23 0

Miasto Gdańsk właścicielem dźwigu stoczniowego!

fot. Anna Domżalska/nadmorski24.pl

Służył do podnoszenia, przewożenia i opuszczania elementów budowy statków na pochylni B5. Często współpracował z innymi żurawiami przy podnoszeniu sekcji. W ostatnim okresie obsługiwał wiatę do śrutowania oraz załadunek złomu i śmieci na wagony kolejowe. W stanie spoczynku od 2009 roku - stoczniowy dźwig (M15) 28 października przeszedł na własność Miasta Gdańska.

Gmina Miasta Gdańska dźwig wraz z częścią estakady, po której poruszał się nabyła od spółki "Synergia 99". Umowę w obecności prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza podpisali prezes zarządu spółki "Synergia 99" - Tomasz Sowiński oraz w imieniu Miasta Gdańska - przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni: dyr. ZDiZ Mieczysław Kotłowski i zastępca dyrektora ZDiZ ds. Utrzymaniowych – Vasileios Prombonas. Cena sprzedaży "Przestrzennej Instalacji Przemysłowej" wynosi brutto 156.288,66 zł. Jednocześnie podpisana została także umowa dzierżawy gruntu, na którym znajduje się zakupiony żuraw oraz estakada przy pochylni B-5 po której poruszał się żuraw. Umowa dzierżawy zawarta została na czas nieokreślony.

M15 to żuraw estakadowy, przejezdny, obrotowy, wieżowy, z wodzakiem na wysięgnicy, który tworzy integralną grupę widokową z budynkiem dawnej traserni z napisem: "Stocznia Gdańska”. W Studium krajobrazowym sporządzonym przez Miasto w 2012 roku dźwig ten uznany został za ważny dla kształtowania przestrzeni publicznych przyszłej dzielnicy.

Przypomnijmy, w roku 2012 Miasto Gdańsk przeprowadziło własną inwentaryzację dźwigów, której wyniki zostały przedstawione na stworzonej przez Miasto stronie internetowej poświęconej żurawiom: www.gdansk.pl/zurawie. Na potrzeby szybkiej i jednoznacznej identyfikacji dźwigów przyjęto nowy system ich oznaczeń, niezależny od oznaczeń używanych przez właścicieli. W nowym systemie oznaczeń litera wskazuje obszar występowania (np. M dla Młodego Miasta, W dla Wyspy Ostrów, L dla lewego brzegu Wisły, itd.), liczba numeruje kolejne dźwigi w tym obszarze (np. W4 to czwarty dźwig w rejonie Wyspy Ostrów).

Według danych z księgi dźwignicy Dźwig M15 wyprodukowany został w 1950 r. przez Zamech Elbląg. Dźwig pracował na stalowej, wysokiej na ok. 22 m estakadzie, razem z drugim, podobnym do niego dźwigiem (obecnie nieistniejącym). Na estakadzie został zamontowany w 1956 r. przez Wydział Montażu Zewnętrznego ZAMECH. Co robił do tego czasu pozostaje zagadką (jest za niski by pracować z ziemi).

M15 służył do podnoszenia, przewożenia i opuszczania elementów budowy statków na pochylni B5 wydz. PK3 teren B. Często współpracował z innymi żurawiami przy podnoszeniu sekcji. W ostatnim okresie obsługiwał wiatę do śrutowania oraz załadunek złomu i śmieci na wagony kolejowe. Ostatni remont dźwig przeszedł w 1978 r. Ostatni pozytywny odbiór Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) uzyskał w 2008 r. Od 2009 r. żuraw niedopuszczony jest do eksploatacji przez UDT.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...