18.12.2012 18:00 0

67,2 mln zł dla Politechniki Gdańskiej

pg.gda.pl

67,2 mln zł otrzyma Politechnika Gdańska na realizację projektu Inżynier Przyszłości. To największe dofinansowanie na jeden projekt dla uczelni. Wniosek JM Rektora PG, prof. Henryka Krawczyka znalazł się wśród czterech najlepszych, rekomendowanych do wsparcia przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Uzyskał 89 punktów na 98 możliwych. 

  • Jesteśmy usatysfakcjonowani, bo pośród czterech podmiotów, które otrzymają finansowanie na swoje projekty, Politechnika Gdańska uzyskała kwotowo najwięcej – komentuje prof. Henryk Krawczyk, rektor Politechniki Gdańskiej. – Tym bardziej, że nie było łatwo. Kryteria oceny projektów są dosyć spłaszczone, kładą nacisk na infrastrukturę, oceniają stopień przygotowania do rozpoczęcia inwestycji, np. gotowość koncepcji architektonicznych czy nawet pozwoleń na budowę. Tymczasem nam zależało na przeformułowaniu modelu kształcenia, a budynki oraz urządzenia mają wspomagać realizację takiej wizji.

Projekt Inżynier Przyszłości jest o tyle wyjątkowy na tle innych, związanych z infrastrukturą uczelnianą, że w centrum stawia studenta i kształtowanie jego umiejętności inżynierskich: planowania, projektowania, konstruowania/budowania i wnioskowania na podstawie przeprowadzonego doświadczenia.

  • Zależy nam na tym, aby absolwent zdobył umiejętność samodzielnego określenia problemu i jego rozwiązania. Musi umieć wykonać projekt, doprowadzić do jego realizacji i ocenić osiągnięty wynik – mówi prof. Edmund Wittbrodt, koordynator projektu. – Ważna jest też umiejętność pracy w zespole oraz ponad podziałami katedralnymi i wydziałowymi – dodaje.

Pomysłodawcy zakładają, że lepsze warunki nauki i eksperymentowania pomogą kształcić inżynierów na miarę XXI wieku. Rozbudowa i modernizacja istniejących budynków pozwoli stworzyć pomieszczenia warsztatowe, w których studenci będą mogli realizować planowane projekty. Co więcej, projekt uwzględnia długą listę urządzeń i oprogramowania służących do wykonania zaplanowanych przez studenta działań.

Dzięki realizacji projektu powstanie 921 stanowisk do prowadzenia zajęć praktycznych. W ramach projektu przewiduje się tworzenie nowej infrastruktury edukacyjnej na wydziałach Mechanicznym, Oceanotechniki i Okrętownictwa oraz Architektury, jak też w Centrum Nauczania Matematyki i Kształcenia na Odległość, jak m.in.:

  • studenckie przestrzenie modelowania matematycznego
  • laboratoria projektowania przestrzennego
  • laboratoria interaktywnej eksploracji wiedzy
  • laboratoria symulacji i modelowania zjawisk oraz procesów
  • studenckie przestrzenie konstrukcji i ewaluacji

Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...