02.11.2023 15:09 0 Materiał Partnera Materiał partnera

Czy ciężko jest wydać książkę na polskim rynku?

Materiał Partnera

Czy wydanie książki na polskim rynku to duże wyzwanie i od czego powinni zacząć amatorzy, którzy nie mają żadnej wiedzy o rynku wydawniczym? Przedstawiamy najważniejsze kwestie związane z wydaniem książki: warianty wydawnicze oraz podstawowe informacje, jakie powinien posiadać początkujący autor.

Od czego zacząć?

Tworząc książkę trzeba skupić się przede wszystkim na interesującej treści, która zaciekawi odbiorców. To absolutnie podstawowa kwestia, o której trzeba pamiętać. Przed wydaniem książki należy zastanowić się także, jaki typ literatury będzie reprezentować książka i czy będzie na nią popyt. Następnie trzeba znaleźć wydawcę specjalizującego się w danym typie literatury. Warto dokładnie sprawdzić jego ofertę oraz przyjrzeć się na przykład komunikacji prowadzonej za pośrednictwem social mediów.

Jak wydać książkę w Polsce?

Chcąc wydać książkę na polskim rynku trzeba mieć świadomość możliwości, jakie posiada każdy autor. Mowa o czterech modelach wydawniczych, do których należą: wydawnictwo tradycyjne, klasyczny self-publishing, vanity publishing oraz subsydiacja. Różnice między nimi są znaczące i dotyczą przede wszystkim kwestii finansowych oraz udziału w procesie wydawniczym.

Autorzy, szczególnie amatorzy, powinni znać różnice między poszczególnymi modelami wydawniczymi.

Czym różnią się poszczególne modele wydawnicze?

Wyjaśniamy, czym różnią się poszczególne modele wydawnicze w Polsce, dostępne dla autorów rozpoczynających swoją drogę na rynku:

Wydawnictwo tradycyjne

Wydanie tradycyjne to najbardziej znany wariant wydawania książek w Polsce. Autor wysyła swój rękopis, który musi przejść rygorystyczną weryfikację. Jeśli zostanie zaakceptowany, wydawca zajmuje się procesem wydawniczym, dystrybucją i promocją, w zamian za licencję lub autorskie prawa majątkowe do książki. Autor nie ponosi wkładu finansowego, ponieważ w ramach współpracy wydawnictwo pokrywa wszelkie koszty i płaci tantiemy autorowi. Taki rodzaj współpracy wymaga oddania wydawnictwu znaczącej kontroli nad całym projektem.

Vanity Publishing

W tym modelu autor płaci wydawnictwu za wprowadzenie książki do systemów dystrybucyjnych, wydrukowanie i wydanie jej. Może liczyć na wysoki procent od sprzedaży, ale nie ma gwarancji sukcesu, ponieważ wydawnictwo nie angażuje się w proces promocji i sprzedaży ze względu na to, że zarabia już na druku książki. W modelu vanity można wydać praktycznie każdą książkę, ale dystrybucja i promocja to działania, które musi wykonać sam autor. Ten model wydawniczy to dobra opcja dla autorów, którym zależy na szybkim wydaniu swojego dzieła.

Klasyczny self-publishing

Klasyczny self-publishing daje autorowi pełną kontrolę nad procesem wydawniczym, co oznacza, że jest odpowiedzialny za cały proces wydawniczy i promocyjny. Wysokość zysków uzależniona jest bezpośrednio od działań autora. W tym modelu można wydać dowolne dzieło, ale warto mieć zaufanych specjalistów, którzy będą wspierać autora w poszczególnych etapach przygotowań książki do wydania.

Wydanie subsydiowane

Subsydiacja to podejście hybrydowe między wydawnictwem tradycyjnym a selfpublishingiem. Autor ma swój wkład i określone obowiązki, ale wydawca również angażuje się finansowo. Wydawnictwo działające w takim modelu publikuje, dystrybuuje oraz promuje książkę. Wydawca zarabia na sprzedaży książek i zyskiem dzieli się z autorem. Chcąc wydać książkę w modelu subsydiowanym, trzeba przygotować się na selekcję rękopisu, ale też realną pomoc doświadczonych specjalistów, którzy profesjonalnie zajmą się przygotowaniem książki do druku, a następnie dystrybucją i promocją. W takim modelu w Polsce działa wydawnictwo Novae Res.


Czytaj również: