18.09.2023 10:30 20 OR

Lokomotywa wodorowa ruszyła na trasę z Gdyni do Helu

fot. pesa.pl

Pierwszy w Polsce pojazd szynowy wykorzystujący napęd wodorowy ruszył na trasę z Gdyni do Helu. Obecnie ruszają jej testy.

Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym od koncernu Orlen, będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Pierwszy przejazd odbył się na trasie Gdynia-Hel. Umowa zawarta między Orlenem a PESA Bydgoszcz obejmuje także czteroletni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy.

Lokomotywa SM42 6Dn jest 4-osiowa, wyposażona w silniki trakcyjne o mocy 4x180 kW. Energię wytwarzają dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW. Lokomotywa została wyposażona w system jazdy autonomicznej. Umożliwia to maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Pierwsze problemy z Mevo. 'Telefonów jest dużo'

Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175 kg. Daje ona możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego pojazdu szynowego wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne.

Do 2030 roku koncern przeznaczyć ma 7,4 mld zł na inwestycje związane z technologią wodorową, związane z odnawialnymi źródłami energii i technologie przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru.

Przypominamy, że czekamy na Państwa sygnały i informacje. Można kontaktować się z nami za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...