19.02.2018 10:13 0 mike/Portgdansk.pl
Władze Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA podsumowały 2017 rok i przedstawiły plan inwestycji w 2018 roku. Ogółem inwestycje w bieżącym roku pochłoną około 170 milionów złotych. A to dopiero początek prawdziwej rewolucji inwestycyjnej.
Póki co, gdański port jest placem budowy. W 2017 roku kosztem ponad 29 milionów złotych zmodernizowano m.in. linię odbojową na Nabrzeżu Wiślanym. Przebudowana została ulica Chodackiego i Nabrzeże Przemysłowe.
Jednak prawdziwa rewolucja dopiero czeka port w Gdańsku. Dzięki środkom pochodzącym z Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF („Łącząc Europę”) zostanie pogłębiony tor wodny i rozbudowane zostaną: Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej, Nabrzeże Mew, Nabrzeże Zbożowe, Wisłoujście i Dworzec Drzewny. Łączna wartość projektu to około 470 milionów złotych. W Porcie Zewnętrznym zostanie rozbudowana i zmodernizowana sieć drogowo-kolejowa. To koszt około 180 milionów złotych. Wszystkie projekty CEF zakończą się do 2020 roku.
– Cieszymy się, że możemy realizować największy program inwestycyjny w historii Portu Gdańsk. Dzięki temu z jednej strony radykalnie zwiększy się atrakcyjność Portu dla kontrahentów, a z drugiej – zdobędziemy dodatkowe kompetencje, które pozwolą wybudować flagową inwestycję, czyli Port Centralny. Wbrew niektórym opiniom plany zarządu nie są wyrazem megalomanii, lecz oczywistą odpowiedzią na plany rozwojowe innych światowych portów – mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Z inwestycji w gdańskim porcie skorzystają również kierowcy samochodów ciężarowych, które dostarczają tam ładunki. Zniknąć mają problemy z parkowaniem TIR-ów, które w przeszłości były przyczyną blokowania ulicy Marynarki Polskiej. Prawdopodobnie jeszcze w 2018 roku zostanie oddany do użytku parking u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej na około 70 miejsc. W dalszej kolejności powstaną parkingi przy ulicy Budowniczych Portu Północnego (ok. 80 miejsc), przy Trasie Sucharskiego (300 miejsc) w standardzie MOP oraz przy ulicy Ku Ujściu (100 miejsc).
Źródło: Portgdansk.pl
– Ministerstwu Infrastruktury zależy na dobrym skomunikowaniu polskich portów. To cel zgodny ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Prowadzone są liczne inwestycje kolejowe i drogowe, które przybliżają nas do tego celu – powiedział Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Zrealizowane też będą inwestycje hydrotechniczne, takie jak modernizacja Falochronu Brzegowego Północnego czy linii odbojowej Pirsu Rudowego. Łącznie lista inwestycji na 2018 rok obejmuje około 150 pozycji.
– Sukcesy portów to dowód na to, że polskie państwo stoi frontem do morza i realizuje wobec niego ambitne plany. Szerokie inwestycje są konieczne, by jeszcze lepiej wykorzystywać ogromny potencjał polskich portów, przede wszystkim Portu Gdańsk – tłumaczy Jerzy Materna, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.