05.01.2018 08:37 1 Redakcja/Gdynia.pl

Nowe Solarisy trafią do Gdyni, na autobusy trzeba zaczekać

Źródło: Gdynia.pl

Rozstrzygnięto przetarg na dostawę 30 trolejbusów dla Gdyni. Zgodnie z przewidywaniami, nowe pojazdy dostarczy firma Solaris, która jako jedyna przedstawiła swoją ofertę w przetargu. Pierwsze wozy powinny się pojawić na gdyńskich ulicach we wrześniu 2018 roku. Unieważniono też przetarg na dostawę 55 autobusów, odrzucając ofertę firmy MAN.

Oferta Solarisa wpłynęła do Gdyni pod koniec listopada 2017 roku. Jak zapewniali wówczas urzędnicy, musiała być ona sprawdzona pod względem formalnym. Trzeba było również zweryfikować, czy oferowane pojazdy spełniają wymogi techniczne. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.

Łącznie na ulice Gdyni wyjedzie 14 standardowych trolejbusów o długości 12 metrów oraz 16 pojazdów przegubowych, które mierzą 18 metrów. W ramach przetargu zostanie zakupionych 21 zestawów baterii trakcyjnych wraz z montażem. To oznacza, że na niektórych liniach autobusy będą mogły być ustąpić miejsca trolejbusom.

Oferta złożona przez firmę Solaris opiewa na niemal 77,3 miliona złotych. Co prawda, przekracza o prawie 2 miliony złotych zakładany budżet, ale przedstawiciele władz uznali, że korzystniej jest uzupełnić brakujące środki niż uruchamiać na nowo całą procedurę przetargową. Jednak w przypadku dostawy 55 autobusów firma MAN przekroczyła oczekiwaną cenę o 13 milionów złotych. W tym wypadku przetarg zostanie powtórzony i ogłoszony w lutym.

Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy zawalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury nie tracąc dotacji – podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Nowe trolejbusy mają być wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne, kamery czy gniazda USB. Podróż ułatwi też klimatyzacja, system zapowiedzi głosowych i wewnętrzne ekrany. Trolejbusy będą ekologiczne, bezemisyjne, wyposażone w obniżone podłogi oraz rampy na wózki inwalidzkie i dziecięce. Nowe przegubowce zabiorą prawie dwukrotnie więcej osób niż pojazdy standardowe, a koszty ich eksploatacji są porównywalne.

Gdynia jest jednym z 26 polskich miast współpracujących w ramach rządowego programu „Bezemisyjny transport publiczny”. Celem programu jest umożliwienie samorządom i spółkom komunikacyjnym zakupu autobusów nowej generacji, zasilanych energią elektryczną lub wodorem. Gdynia ma szansę na zakup nawet 51 pojazdów do 2023 roku, a wcześniej aktywnego uczestnictwa w testach takich pojazdów. Już jednak w najbliższej perspektywie, w ramach programu GEPARD, Gdynia może kupić 6 nowoczesnych autobusów elektrycznych z 40-procentowym dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...