08.10.2017 16:00 2 Redakcja/gdansk.uw.gov.pl/plk-sa.pl

Pomorska kolej zmieni się nie do poznania

Zdjęcie ilustracyjne, źródło: www.plk-sa.pl

To już pewne: gigantyczne inwestycje na pomorskiej kolei wkraczają w fazę realizacji. Łącznie za sześć lat mają być ukończone projekty o wartości niemal 900 milionów złotych, w tym elektryfikacja linii Gdynia–Kościerzyna. Wzrośnie komfort podróży pasażerskich i efektywność przewozów towarów do gdyńskiego portu.

Pod koniec września PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla trzech odcinków linii kolejowych: nr 201 (Gdynia–Kościerzyna), 214 (Somonino–Kartuzy) i 229 (Glincz–Kartuzy). Przetarg na opracowanie wspomnianej dokumentacji został ogłoszony w styczniu 2017 roku.

Inwestycja ma zrewolucjonizować pomorskie trasy kolejowe. Łącznie zostanie zelektryfikowanych ponad 140 kilometrów torów na Kaszuby. Powstanie również drugi tor pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem-Osową. Zbudowane i zmodernizowane zastaną 33 perony na trasie. Poprawi się także dostęp do portu w Gdyni.

Inwestycja zapewni lepszą podróż na regionalnych i międzyregionalnych trasach. Elektryfikacja poprawi efektywność przewozów pasażerskich oraz umożliwi skierowanie znaczącej większości pociągów obsługujących port w Gdyni z ominięciem obciążonych ruchem towarowym odcinków Gdańsk–Gdynia i Tczew–Gdańsk – mówi Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Fot. www.gdansk.uw.gov.pl

Warto zwrócić uwagę na poprawę komfortu podróży pasażerów i modernizację przestarzałej infrastruktury. Na wszystkich peronach pojawią się nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Elektryfikacja oznacza nie tylko rozwój nowoczesnego, proekologicznego transportu szynowego, ale także znaczące skrócenie czasu podróży. Po modernizacji trasy pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km/h, czyli nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie. W ruchu towarowym składy pojadą z prędkością do 100 km/h. Trasa od Somonina do Kartuz zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h, a od Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz – do 100 km/h.

Szacunkowa wartość projektu wynosi 893 miliony złotych. Prace projektowe będą realizowane w latach 2017–2019, natomiast roboty budowlane potrwają od 2020 do 2023 roku. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pomorze to jedno z prężniej rozwijających się województw. Także dzięki inwestycjom kolejowym region zyskuje na znaczeniu. Cieszę się, że kolej wraca do mniejszych ośrodków. To otworzy Pomorze dla mieszkańców i przyciągnie turystów – podsumowuje Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

Pomorska Magistrala Węglowa, łącząca Górny Śląsk z Gdynią, była ważniejszą inwestycją w dwudziestoleciu międzywojennym. Linię przebiegającą m.in. przez Kościerzynę do Gdyni, która ze względów polityczno-ekonomicznych omijała obszar Wolnego Miasta Gdańska, budowano w latach 1926–1933. Przed II wojną światową była kluczowym dla Polaków szlakiem transportowym tak zwanego Korytarza Pomorskiego. W latach powojennych nadal miała duże znaczenie, które osłabło wraz z elektryfikacją linii Tarnowskie Góry–Tczew, gdzie przerzucono większość przewozów pasażerskich i towarowych. Teraz trasa z Bydgoszczy do Gdyni przez Kościerzynę ma odzyskać dawne znaczenie i odciążyć główną linię przez Tczew.

Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...