29.04.2021 10:46 3 materiał partnera Materiał partnera

Jakie uprawnienia na drona potrzebne są w 2021 roku?

Fot. mat.pras.

Kupiłeś drona i prawdopodobnie jesteś gotowy, aby naładować baterie i zabrać go na pierwszy lot testowy. Chwila chwila, zanim to zrobisz, konieczne będzie poznanie zasad i przepisów wprowadzonych w 2021 roku.

Według krajowego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, latanie dronem jest w Polsce legalne, ale zalecamy zapoznanie się z poniższymi przepisami, dotyczącymi dronów i bezwzględne ich przestrzeganie. Pozwoli to na bezpieczne i efektowne pilotowanie omawianym sprzętem.

Ogólne zasady latania dronem na terenie Unii Europejskiej

Polska jest częścią Unii Europejskiej i dlatego musi przestrzegać przepisów dotyczących dronów wprowadzonych przez Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA). Oprócz tych zasad, w Polsce obowiązują również specyficzne reguły, przygotowywane dla danego kraju.

W oparciu o badania i interpretację przepisów oto najważniejsze zasady, które należy znać, aby latać dronem w Unii Europejskiej w 2021 roku.

Istnieją trzy kategorie operacyjne, jakie określają przepisy dotyczące dronów na podstawie jego masy i przeznaczenia.

Kategoria otwarta

Drona można obsługiwać w kategorii otwartej, jeśli:

  • ma jedną z etykiet identyfikacyjnych klasy 0, 1, 2, 3 lub 4,
  • został zakupiony przed 1 stycznia 2021 r., bez etykiety identyfikacyjnej klasy,
  • ma maksymalną masę startową mniejszą niż 25 kg (55 funtów),
  • pilot utrzymuje drona w bezpiecznej odległości od ludzi,
  • nie będzie obsługiwany bezpośrednio nad ludźmi, chyba że ma etykietę identyfikacyjną klasy lub jest lżejszy niż 250 g (0,55 funta),
  • pilot będzie utrzymywał drona w zasięgu linii wzroku (VLOS) lub zdalny pilot będzie wspomagany przez obserwatora
  • pilot nie będzie obsługiwał drona powyżej 120 m (400 stóp),
  • dron nie będzie przewoził żadnych towarów niebezpiecznych i nie upuści żadnego materiału.

Jeśli szukasz miejsca gdzie możesz uzyskać pomoc w uzyskaniu uprawnień w ramach jednej z kategorii otwartej odwiedź airborn.aero/c/drony-szkolenia/kategoria-otwarta/.

Kategoria szczególna

Kategoria szczególna jest zarezerwowana dla dronów, które nie spełniają wymagań, określonych powyżej w kategorii otwartej, ze względu na ich zwiększony poziom ryzyka operacyjnego. Może być obsługiwany, gdy:

  • pilot działa zgodnie ze standardowym dekretem wydanym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego lub dany Krajowy Urząd Lotniczy,
  • operacja przebiega w ramach scenariusza standardowego (jeśli nie, to pilot musi przeprowadzić ocenę ryzyka (PDRA lub SORA) przed lotem i uzyskać zgodę od Urzędu Lotnictwa Cywilnego),
  • pilot posiada dedykowany certyfikat kompetencji.

Kategoria certyfikowana

Kategoria certyfikowana odnosi się do większych dronów, których użytkowanie jest bardziej narażone na ewentualne ryzyko. Operacja takimi dronami może przebiegać, gdy:

  • odbywa się nad dużymi grupami ludzi,
  • obejmuje transport ludzi,
  • obejmuje transport towarów niebezpiecznych.

Podsumowanie

Warto zaznaczyć, że niezależnie od wyboru kategorii przyszły pilot powinien wziąć udział w kursie. Ten kompleksowo przeszkoli go zarówno teoretycznie, jak i praktycznie w kwestii pilotażu bezzałogowych statków powietrznych. Organizowane są one u dedykowanych operatorów, warto więc zapoznać się z tego typu ofertami pobliskich podmiotów.


Czytaj również:

Komentarze

W trakcie ciszy wyborczej dodawanie i przeglądanie komentarzy jest zablokowane.