23.02.2021 16:30 2 NW/mat.pras.GZDiZ

Gdańsk: Aleją Grunwaldzką i Zwycięstwa pojedziemy tylko 50 km/h

Źródło:GZDiZ

„Aleje Grunwaldzka i Zwycięstwa w Gdańsku to nie autostrada!” - apeluje Gdański Zarząd Dróg i Zieleni i… obniża tam prędkość do 50 km/h. Zmiany wejdą w życie już w marcu tego roku. Mają zapobiec tragediom takim jak te, do których doszło tam październiku i listopadzie 2020 roku.

Projekt ograniczenia prędkości na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa w Gdańsku trafił do GZDiZ w listopadzie 2020 roku. Była to reakcja Rady Dzielnicy Oliwa na wypadki z udziałem rowerzystów. Taki sam wniosek złożyli także Radni Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska.

Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy podjęta została decyzja o kompleksowym podejściu do zagadnienia. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej dokonali analizy stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach, która wskazuje, że na alej Grunwaldzkiej i Zwycięstwa dopuszczalna prędkość jest zbyt duża.

Nie sposób nie zauważyć też rosnącego ruchu poprzecznego przez obie aleje. Powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Aleje Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i tracą swój charakter srticte tranzytowy - wyjaśnia Magdalena Kiljan.

Dlatego podjęto decyzję o ograniczeniu prędkości na tych trasach z 70 km/h do 50 km/h. Jak informuje GZDiZ, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu 2021 roku. Widocznym przejawem zmian będzie demontaż znaków zakazu z „70” na „50” na całej długości obu ulic.

Kierowców, zaniepokojonych zmianami na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa pragniemy uspokoić – zachowana zostanie koordynacja sygnalizacji świetlnej i nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Gdańsk mimo wprowadzenia stref i ograniczania prędkości jest miastem o dużej płynności ruchu drogowego - uspokaja GZDiZ.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...