18.11.2020 17:10 3 WH/UM w Gdyni

Rozbudowa portu w Gdyni wchodzi na nowe ‘tory’

Źródło: gdynia.pl

Właśnie układanych jest 230 km szyn za ponad 380 tysiącach podkładów kolejowych, co zapewni szybszy przewóz większej ilości towarów – ogłaszają gdyńscy urzędnicy. Dzięki nowej infrastrukturze kolejowej do portu będą mogły wjeżdżać tasiemcowe pociągi, co polepszy wyniki portu.

W listopadzie projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” wszedł w kolejny etap. Zostanie wybudowane 115 km nowych torów. Będą obsługiwane pociągi o długości do 740 m i obciążeniu 221 kN na oś. To pozwoli na dowóz i wywóz większej ilości towarów oraz transport cięższych niż do tej pory ładunków.

Prace mające na celu usprawnienie transportu kolejowego do gdyńskiego portu oraz poprawę infrastruktury drogowej w kierunku północnych dzielnic miasta powinny zakończyć się pod koniec przyszłego roku. Dzięki temu zostaną nadrobione zaległości, które datują się jeszcze na lata 70. i 80. XX wieku – mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

W tym samym czasie powstaje nowy system kolejowy, który zapewni sprawny i bezpieczny ruch pociągów - trwa instalacja konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej, budowa dwóch nastawni i lokalnego centrum sterowania. Na stacji Gdynia Port i dojazdach zostanie zamontowanych 356 rozjazdów służących obsłudze pociągów w porcie.

Na jednym obiekcie będą cztery tory, a pod nim dwa. Na drugim, dłuższym - z czterech przęseł, będzie jeden tor, ale pod wiaduktem aż siedem torów. Obecnie wykonawca prowadzi prace ziemne i szykuje fundamenty przyczółków i podpór. Wzdłuż linii przebudowywana jest sieć ciepłownicza, wodociągowa i kanalizacyjna. Układane są kable oraz stawiane oświetlenie - informuje PKP PLK S.A.

Źródło: gdynia.pl

Oprócz tego w 2021 r zostaną zmodernizowane 2 przejazdy kolejowo – drogowe na ul. Puckiej. Wymianie ulegną rogatki, sygnalizatory świetle i dźwiękowe i zamontowane urządzenia do rejestracji zdarzeń. Powstanie też nowa nawierzchnia na przejeździe i drogach dojazdowych oraz ciąg pieszo-rowerowy.

Wspomniany projekt warty jest ponad 1,5 mld zł. Prawie 40 procent to dofinansowanie unijne ze środków instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

Ponadto gdyński port otrzymał rządowe wsparcie. Środki zostaną wykorzystane na budowę falochronu zewnętrznego. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym artykule.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...