24.06.2020 09:45 13 mike/UW Gdańsk

Rząd obiecuje superszybkie pociągi z Warszawy do Gdańska

Zdjęcie ilustracyjne/Pixabay.com

Niespełna dwie godziny ma potrwać podróż między Gdańskiem a Warszawą po wybudowaniu całkowicie nowej linii łączącej Grudziądz ze stolicą Pomorza. Jak zapowiedział we wtorek (23 czerwca) Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, docelowo inwestycja ma zapewnić sprawny dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który będzie zlokalizowany w gminie Baranów, między Warszawą a Łodzią.

Tylko w pierwszym etapie działalności Centralny Port Komunikacyjny, którego sercem będzie lotnisko, ma mieć przepustowość 45 milionów pasażerów, a zatem większą niż łącznie wszystkie polskie porty lotnicze. Łącznie z superlotniskiem w centralnej części Polski ma powstać cały, nowoczesny system transportowy, w tym nowe linie kolejowe. Założeniem jest, by dojazd do stolicy pociągiem z dowolnego miejsca w Polsce nie trwał dłużej niż 2,5 godziny. Jedna z tzw. szprych odchodzących od CPK będzie prowadziła na Pomorze.

Trasa Gdańsk–Warszawa to kluczowy ciąg kolejowy dla polskiego systemu transportowego. Dlatego dzisiaj ogłaszamy ostateczny przebieg tej trasy, która będzie budowana w ramach kolei dużych prędkości. Od Grudziądza do Gdańska poprowadzimy całkowicie nową trasę, dzięki czemu podróż z Gdańska do Warszawy skróci się do godziny i 45 min – zapowiedział Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

To bardzo ważne, że modernizacji dróg towarzyszą inwestycje kolejowe. Remonty linii poprawią jakość podróży, skróci się czas przejazdu. A to będzie mieć duże znaczenie dla mieszkańców z głębi województwa, którzy pracują w Trójmieście, i tych, którzy podróżują do Warszawy. Inwestycje na Pomorzu są kontynuacją wizji rozwoju związanej z powstaniem Gdyni i budowy portu. Jestem przekonany, że tak jak wtedy, tak i dziś zakończą się sukcesem – dodał Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

Źródło: UW Gdańsk

Trasa łącząca Gdańsk, Grudziądz i Warszawę ma być budowana od nowa, w formule kolei dużych prędkości. Początkowo zakładano, że jedynie odcinek między Grudziądzem a Warszawą powstanie „od zera”. Zapowiedź przedstawiciela rządu oznacza więc zmianę planów, a dla podróżnych – znaczące skrócenie czasu przejazdu, i to o 40 procent.

Źródło: UW Gdańsk

Mieszkańców województwa pomorskiego, również powiatu wejherowskiego, żywo interesuje modernizacja linii nr 202 z Gdyni-Chyloni do Słupska. Jej problemem jest przede wszystkim niska przepustowość i brak drugiego toru. Obecnie trwają prace projektowe, w tym wykonanie przyłączy do podstacji trakcyjnych, które mają się zakończyć w 2021 roku. Modernizacja wspomnianego odcinka ma się zakończyć do 2027 roku.

Cieszę się, że trasa z mojej rodzinnej Gdyni do Słupska jest jednym z pierwszych realizowanych elementów Programu Kolejowego CPK. Mam nadzieję, że prace planistyczne i projektowe pójdą sprawnie i już na początku 2021 roku będą mogły rozpocząć się roboty budowlane – zaznacza Marcin Horała.

Fot. archiwum TTM

Jak informuje Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku, łącznie ma Pomorzu jest realizowanych 17 przedsięwzięć kolejowych o wartości prawie 4,5 miliarda złotych. Łączna długość remontowanych tras to niemal 823 kilometry.


Czytaj również:

Komentarze

W trakcie ciszy wyborczej dodawanie i przeglądanie komentarzy jest zablokowane.