23.05.2020 14:00 0 rp/KPP Wejherowo

Rumia: Dwóch mieszkańców padło ofiarą oszustwa 'na policjanta'

Fot, Archiwum

W obu przypadkach próby kradzieży okazało się, że sprawcą była ta sama osoba. Zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku, sprawca przedstawił się za funkcjonariusza, wprowadzał w błąd osoby pokrzywdzone twierdząc, że doszło do wyłudzeń kredytów na ich dowody osobiste, które zostały podrobione. Nie udało mu się jednak wyrwać gotówki i szybko został złapany przez prawdziwych mundurowych.

Policjanci z Rumi otrzymali wczoraj dwa zgłoszenia dotyczące próby oszustwa metodą „na funkcjonariusza”. Oszust, chciał wyłudzić od dwóch osób pieniądze udając, że jest policjantem i rozpytywał pokrzywdzonych, czy w swoich domach posiadają też większe ilości pieniędzy oraz czy mają jakieś kosztowności.

Podczas rozmowy z jedną z osób pokrzywdzonych prosił aby zadzwonić na numer 112, jednak  rozmowa nie została przerwana, w ten sposób oszust cały czas prowadził i kontrolował to połączenie telefoniczne. Po zakończeniu rozmowy, wszystko miało się wyjaśnić do wieczora. Dodał także, że mieszkanie jest pod obserwacją i nie ma się o co martwić. Pokrzywdzona miała jednak jakieś wątpliwości i pytania, dlatego zadzwoniła drugi raz na numer alarmowy 112, tym razem na ten prawdziwy i wtedy połączyła się z operatorem Centrum Powiadamiania Ratunkowego, który słysząc opowieść w słuchawce, zorientował się, że doszło do próby oszustwa – relacjonuje ze szczegółami asp. sztab. Anetta Potrykus, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Wejherowie.

W drugim przypadku pokrzywdzony odszedł na chwilę od telefonu i poszedł sprawdzić do skrzynki na listy, czy jest tam wspomniane przez oszusta awizo. Połączenie telefoniczne zostało zakończone, a fałszywy policjant już nie oddzwonił. Wtedy też pokrzywdzony zorientował się, że ktoś chciał go oszukać.

W obu przypadkach sposób działania sprawcy był taki sam. Na szczęście w żadnym ze zdarzeń nie doszło do utraty pieniędzy, czy innych kosztowności, jednak cały czas nie możemy tracić czujności – dodaje rzecznik.

Co w takich sytuacjach radzą prawdziwi policjanci?

  • Jeśli nie masz całkowitej pewności, kto do ciebie dzwoni, nie podejmuj rozmowy i nie przekazuj żadnych informacji o sobie

  • Skontaktuj się z innymi członkami rodziny w celu zweryfikowania informacji, która miała być powodem przekazania pieniędzy

  • Nie ulegaj presji czasu, którą wytwarzają oszuści, aby osiągnąć swój cel

  • Zachowaj spokój i rozsądek oraz pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania

  • Nie udostępniaj kodów, haseł czy danych do swoich kont bankowych nickom

  • Przez telefon nie widzisz kto jest po drugiej stronie słuchawki, więc tym bardziej nie podawaj żadnych informacji, ani nie przekazuj pieniędzy.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...

Chcesz przeczytać więcej?

Wyłącz adblocka.

Dziękujemy :)


ODBLOKUJ NADMORSKI24