22.05.2020 10:20 1 mike/mat. pras.

Kolejarze nie odetną Gdańska od południowych Kaszub

Mat. pras. PKP PLK

Modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Maksymilianowa, której trasa częściowo pokrywa się z przebiegiem szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie oznaczać całkowite wstrzymanie ruchu kolejowego na tym szlaku. Skutkiem mogą być duże trudności komunikacyjne w regionie, w tym odcięcie od transportu szynowego mieszkańców południowych Kaszub. Zapobiec ma temu rewitalizacja tzw. bajpasu kartuskiego, czyli odcinka między Gdańskiem a Kartuzami. Przetarg na tę inwestycję ogłoszono w czwartek (21 maja).

Zanim na dobre ruszy remont linii kolejowej nr 201, który ma obejmować m.in. elektryfikację odcinka z Gdyni do Maksymilianowa, ma być gotowy tzw. bajpas kartuski. Przywrócenie połączeń na dawnej trasie z Kartuz do Gdańska ma zapewnić zachowanie transportu kolejowego południowych Kaszub ze stolicą Pomorza.

Bajpas kartuski to kolejna inwestycja infrastrukturalna, która nie tylko poprawi komunikację kolejową w województwie pomorskim, ale także pozytywnie wpłynie na kondycję branży budowlanej – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Przetarg w formule „projektuj i buduj” dotyczy odcinków Kokoszki – Stara Piła oraz Stara Piła – Glincz. Co ważne, prace projektowe i budowlane powinny się zakończyć do listopada 2022 roku, a więc przed zamknięciem linii kolejowej 201.

Dojazd koleją z Kartuz do stolicy województwa będzie utrzymany. Liczymy, że w tym samym czasie zostanie odbudowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego odcinek Kokoszki – Kiełpinek, co pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii po jej modernizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA – zaznaczył Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SA.

Łącznie przebudowa i modernizacja obejmie 16 kilometrów torów na liniach nr 229 i 234. Jak zapewniają przedstawicie spółki PKP PLK, ma zostać utrzymana dotychczasowa częstotliwość kursowania pociągu, czyli w około godzinnych odstępach. Jakie zmiany będą mogli odczuć pasażerowie już po zakończeniu inwestycji?

Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które, dzięki wygodnym pochylniom, zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie. Wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 12 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych pojawi się nowa nawierzchnia oraz lepsze oświetlenie, a na 7 przejazdach także sygnalizatory świetlne i dźwiękowe oraz kamery do obserwacji przejazdu i rejestracji zdarzeń – czytamy w komunikacie prasowym PKP PLK.

Końcowy odcinek linii o długości 1,5 kilometra, już w obrębie Gdańska, między Kokoszkami a Kiełpinkiem, ma być realizowany przez Pomorską Kolej Metropolitalną, we współpracy z gdańskim samorządem.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...