06.02.2020 13:05 1 mike/Rynekinfrastruktury.pl

'Na fali wzrostów' – Port Gdynia podsumował 2019 rok

Fot. archiwum

Rekordowe przeładunki, plany rozbudowy infrastruktury transportowej i stworzenia portu zewnętrznego. To najważniejsze punkty, które omówiono na środowej (5 lutego) konferencji prasowej poświęconej podsumowaniu działalności Portu Gdynia w 2019 roku.

Jednym z głównym punktów podsumowania ubiegłego roku był krok milowy w stronę budowy Portu Zewnętrznego. Więcej o inwestycji pisaliśmy tutaj. Przypomnijmy – port ma powstać w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, na sztucznym lądzie, w oparciu o nabrzeża Śląskie i Szwedzkie. Jego koszt to około 787 mln euro. Budowa powinna się zakończyć w 2028 roku.

W ubiegłym roku przeprowadzono też w gdyńskim porcie 11 operacji bunkrowania LNG. Na uwagę zasługują rekordowe przeładunki gdyńskiego portu w 2019 roku.

W 2019 roku Port Gdynia przewiózł 23,965 mln ton towarów. Jest to poprawa rekordowego wyniku z 2018 roku (23,492 mln ton przeładunków) oraz osiągnięcie 2,2-proc. wzrostu rok do roku. Wynik przeładunku kontenerów to 897 125 TEU i 11,5 proc. przyrostu – podał Adam Meller, prezes zarządu i dyrektor naczelny Portu Gdynia.

Port Gdynia okazał się też dochodowym przedsiębiorstwem, wypracowując w 2019 roku 54 mln zł netto zysku, przy przychodach rzędu 237,2 mln zł. W tym kontekście nie zabrakło planów na przyszłość.

Oczywiście dużo mówi się o spowolnieniu gospodarczym. Ja osobiście tego nie dostrzegam tego na przykładzie Portu Gdynia. Patrząc na wynik przeładunkowy, jesteśmy cały czas powyżej 100 proc., odczuwamy tendencje wzrostowe, nawet jeśli nie jest to przyrost kilkunastoprocentowy. W przyszłym roku planujemy nie spaść poniżej wyniku z roku ubiegłego – zaznaczył Adam Meller.

Największy udział w przyroście procentowymi przeładunków mają drobnica z kontenerów, a także węgiel, choć jego przeładunek w najbliższych latach raczej będzie malał, ze względu na tendencje proekologiczne.

Trzeba więc szukać ładunków, które zastąpią węgiel i koks. Nasz pomysł to Krajowy Program Budowy Farm Wiatrowych. Chcemy, aby Port Gdynia, który ma do tego najlepsze parametry, zbudował terminal, do którego będą dostarczane elementy morskich farm wiatrowych – podsumował Adam Meller.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...