31.01.2020 08:47 0 mike/Gdynia.pl

To już pewne – do Gdyni przyjadą elektryczne autobusy

Zdjęcie ilustracyjne, źródło: Solaris Bus & Coach SA/Wikipedia.org

W czwartek (30 stycznia) przedstawiciele gdyńskiego magistratu przybyli do Ministerstwa Infrastruktury, aby podpisać umowę o unijne dofinansowanie projektu „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni przez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań”. Wartość przedsięwzięcia, dzięki któremu zostaną zakupione 24 ekologiczne pojazdy, to ponad 81 milionów złotych, a wysokości dotacji – niemal 70 milionów. Pierwsze autobusy elektryczne w Mieście z Morza i Marzeń powinny się pojawić już w 2022 roku.

O przyznaniu dotacji za zakup elektrycznych autobusów informowaliśmy już w drugiej połowie 2019 roku. Teraz przyszedł czas na dopełnienie formalności, które poprzedzi uzyskanie unijnych środków. Podczas czwartkowego spotkania w Ministerstwie Infrastruktury stronę rządową reprezentowali m.in. Małgorzata Jarosińska-Jedynak z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Ze strony władz Gdyni w uroczystości wzięli udział wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała oraz Lech Żurek, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.

Źródło: Gdynia.pl

Gdynia jest znana z promowania ekologicznych środków transportu, przede wszystkim z trolejbusów. Elektryczne autobusy mają być kolejnym krokiem ku popularyzacji przyjaznych dla środowiska form komunikacji publicznej. Czystości powietrza zazdrości Gdyni wiele innych miast, nie tylko w Polsce. To jednak nie oznacza, że władze zamierzają spoczywać na laurach.

Wydawałoby się, że moglibyśmy usiąść z założonymi rękoma, powiedzieć, że u nas jest dobrze i już nic nie musimy. Jednak patrzymy w przyszłość i obserwujemy tempo zmian. Chcemy, aby Gdynia była ciągle bardzo nowoczesna – podkreśliła Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Efektem proekologicznych starań władz miasta jest umowa o dofinansowanie zakupu 24 nowych autobusów elektrycznych. Osiem pojazdów ma być autobusami przegubowymi, a 16 – o standardowej długości. Wiadomo już, że pojawią się one na liniach: 128, 133, 150, 190 i 282 oraz na nocnych trasach N40 i N94. Nowe autobusy to nie wszystko.

Wybudowane zostaną też miejsca i stacje wolnego ładowania – częściowo na terenie obecnej zajezdni oraz częściowo na działce przyległej do tego terenu. Powstanie również 7 stacji pantografowych szybkiego doładowywania ze stacjami transformatorowymi. Pojawią się one przy 5 pętlach autobusowych i przystankach końcowych. Dwie ładowarki będą dostępne przy przystanku Dom Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie znajdziemy na Witominie Leśniczówce – przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców. Natomiast pojedyncze ładowarki staną przy Dworcu Morskim koło Muzeum Emigracji – na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu – przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim – przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego – czytamy na stronie Gdynia.pl.

Na razie nie wiadomo jeszcze, jakie wymagania nowym pojazdom będzie stawiać miasto. Te pojawiają się w specyfikacji technicznej, która będzie podana podczas ogłaszania przetargu. Jak można przypuszczać, będą to autobusy przyjazne pasażerom, wyposażone w różnorodne udogodnienia, takie jak klimatyzacja czy system informacji pasażerskiej.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...