16.12.2019 19:20 1 NW/gdynia.pl
Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej w Gdyni pojedziemy teraz… pod prąd. Stały kontrabuspas Gdynia oferuje jako pierwsze miasto w Polsce. Ma pomóc, z rana zaoszczędzić podróżującym komunikacją miejską nawet dziesięć minut, w czasie jednego przejazdu.
Wprowadzony na stałe kontrabuspas działa od poniedziałku (16 grudnia). Autobus pod prąd pojedzie na ulicy Chwarznieńskiej od 7:00 do 9:00. Jak podaje Urząd Miasta w Gdyni, kontrabuspas wspiera technologia – czas przejazdu leśnym fragmentem drogi analizują specjalne skanery. Jeżeli czas ten osiągnie wartość graniczną to zostanie o tym poinformowany operator systemu TRISTAR. Wtedy zostanie uruchomiona opcja „jazdy pod prąd”.
– To pionierskie i bardzo innowacyjne rozwiązanie uzyskało zewnętrzne dofinansowanie w wysokości 50% wszystkich kosztów, otrzymując bardzo wysoką ocenę merytoryczną. Szczególne słowa podziękowania kieruję do zespołu inżynierów z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, którzy przygotowali rozwiązanie, dzięki któremu mieszkańcy Gdyni zaoszczędzą czas. To kolejna dobra informacja dla osób, które korzystają z transportu publicznego. Miasto Gdynia konsekwentnie rozwija sieć buspasów, a jeszcze w tym roku oddane zostaną kolejne z nich – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju odpowiedzialny za wdrożenie rozwiązania.
Fot. gdynia.pl
Lewy pas ruchu w kierunku Chwarzna-Wiczlina, przy dużym natężeniu ruchu, będzie zmieniał swoją funkcję, stając się pasem jedynie dla autobusów jadących w przeciwnym kierunku. Na pierwszy taki symboliczny przejazd zaprosili prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i Marek Łucyk.
– O tym, jak cenne są poranne minuty wie każdy z nas. Już od dziś w czasie największego szczytu komunikacyjnego kontrabuspas pozwoli zaoszczędzić ich około 10. Niezwykle cieszę się, że pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce zostało wdrożone w naszym mieście. Gdynia stawia na innowację i jestem głęboko przekonany, że to działanie przekona kolejne osoby do korzystania z komunikacji miejskiej, która ma jeden z najnowocześniejszych taborów w Polsce – mówi Wojciech Szczurek.
Fot. gdynia.pl
Otwarcie i zamknięcie kontra pasa trwa kilka minut. W tym czasie wszystkie pojazdy zdążą zjechać z lewego pasa, a podczas wyłączania czas ten pozwoli na bezpieczne zjechanie autobusu, który wjechał jako ostatni. Podczas zamykania pasa pojawi się na nim żółta strzałka skierowana w prawą stronę. Będzie to oznaczało, że za tym miejscem pas jest już zamknięty, podaje gdynia.pl.
– To wspaniała informacja dla wszystkich mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni, ponieważ rozwiązanie dotyczy każdej linii autobusowej jadącej w kierunku centrum miasta. Jest to szczególnie ważne, gdy rozpoczęte zostały prace przy budowie Trasy Kaszubskiej i Gdynia świadomie zwiększyła częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej m.in. w oparciu o niezwykle popularną linię 147, która przejeżdża przez Chwarzno-Wiczlino, ale początek swojej trasy ma na Karwinach. Jestem przekonany, że widok autobusu omijającego korek zachęci kolejne osoby do korzystania z komunikacji zbiorowej – mówi Jakub Ubych, pełnomocnik prezydenta ds. dzielnic i radny miasta.
Fot. gdynia.pl
Całkowity koszt inwestycji wyniósł 4,1 miliona złotych. Połowa środków została pozyskana jako finansowanie zewnętrzne. Dofinansowanie przekazał także Fundusz Dróg Samorządowych 2018.