16.08.2019 12:08 56 mike

Składy Pendolino zatrzymają się w Wejherowie? PKP: 'Nie widzimy potencjału'

Źródło: PKP InterCity/Facebook

Co łączy Lębork, Malbork, Iławę i Ciechanów? Wymienione miasta są stolicami powiatów. Mają też mniejszą liczbę mieszkańców od Wejherowa. Mimo to na stacjach kolejowych w tych ośrodkach miejskich zatrzymują się pociągi Pendolino. Przez stolicę powiatu wejherowskiego charakterystyczne składy jedynie przemykają bez zatrzymania. Przedstawiciele PKP nie pozostawiają złudzeń – w najbliższym czasie się to nie zmieni… Powodem ma być m.in. domniemany brak zainteresowania połączeniami ze strony wejherowskich podróżnych.

Pierwsze pociągi Pendolino pojawiły się na polskich torach już prawie sześć lat temu – pod koniec 2013 roku. I od razu wzbudziły ogromne zainteresowanie. Nie było w tym nic dziwnego. Warte ponad 2,5 miliarda złotych składy przenosiły podróżnych w inny wymiar kolei. Przestarzałe składy rodzimej produkcji nie mogły z nimi konkurować. Nowe pociągi okazały się wygodne, nowoczesne i ciche, a do tego bardzo szybkie – na tyle, że prześcignęły obowiązujące w Polsce przepisy, dopuszczające prędkość do 160 km/h, podobnie zresztą jak infrastrukturę torową, wymagającą licznych modyfikacji.

Źródło: PKP InterCity/Facebook

Obecnie z pociągów Pendolino, w ramach oferty PKP Express InterCity Premium, mogą skorzystać podróżni przemieszczający się między dużymi aglomeracjami. Nowoczesne składy łączą m.in. Gdynię z Warszawą, Gliwicami i Krakowem. Docierają też do Kołobrzegu, przejeżdżając przez Wejherowo. Niestety, pasażerowie odjeżdżający z Wejherowa, aby z nich skorzystać, muszą dotrzeć do Gdyni lub do Lęborka. Od kiedy Pendolino pojawiły się na torach, nie zatrzymują się w Wejherowie. Co jest tego przyczyną?

Składy Express InterCity Premium to pociągi ekspresowe, które zatrzymują się tylko na największych stacjach, tak aby czas przejazdu był jak najbardziej atrakcyjny dla podróżnych. W związku z tym, pociągi wspomnianej kategorii nie zatrzymują się na stacji w Wejherowie. Przypominamy, że istnieje możliwość dogodnych przesiadek na stacji Gdynia Główna – wyjaśnia Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP InterCity.

I właśnie konieczność korzystania z „dogodnych przesiadek” najbardziej irytuje pasażerów odjeżdżających z Wejherowa i przyjeżdżających. Jednak, mimo że Wejherowo jest ważnym punktem na mapie Pomorza, przedstawiciele PKP mają swoje zdanie na ten temat.

W momencie podejmowania decyzji, że pociąg zatrzymuje się na danej stacji, są brane pod uwagę różne czynniki, m.in. zainteresowanie pasażerów danym połączeniem. W przypadku Wejherowa nie widzimy takiego potencjału – dodaje Anna Zakrzewska.

Na jakiej podstawie kolejarze wysnuli takie wnioski i w jaki sposób zbadali preferencje podróżnych z powiatu wejherowskiego, tego dokładnie nie wiadomo. Kolejarzy na pewno nie przekonuje fakt, że Wejherowo jest stolicą jednego z największych pomorskich powiatów i najludniejszego powiatu ziemskiego na Pomorzu, który zamieszkuje ponad 215 tysięcy osób (piąte miejsce w Polsce). Widocznie nie mają też dla nich większego znaczenia turyści, m.in. chętnie odwiedzający Kalwarię Wejherowską, którzy nie mogą skorzystać z bezpośrednich połączeń pociągami Pendolino. Takich wątpliwości nie było, i słusznie, w przypadku Trójmiasta.

Trójmiasto jest bardzo ważnym łącznikiem turystycznym. Istnieje więc zasadność zatrzymywania się pociągów, ze względu na zainteresowanie naszą ofertą, zwłaszcza wśród turystów. Ten czynnik na pewno był brany pod uwagę – zaznacza Anna Zakrzewska.

Trudno polemizować ze stwierdzeniem, że Trójmiasto to jedno z największych polskich centrów turystycznych. Zastanawia jednak fakt, że pociągi Pendolino zatrzymują się w miastach mniejszych od Wejherowa. O ile Malbork czy Tczew można uznać za ważne węzły kolejowe, trudno taką pozycję przypisać Iławie, Lęborkowi czy, tym bardziej, Ciechanowowi. Wspomniane miasta, z wyjątkiem Malborka, nie są też raczej oblegane przez turystów.

Źródło: PKP InterCity/archiwum

Wejherowo mogłoby stać się ważnym węzłem integracyjnym, który mógłby umożliwiać skorzystanie z szybkich i wygodnych pociągów, m.in. dziesiątkom tysięcy mieszkańców okolicznych gmin i turystom. Takie twierdzenie jest tym bardziej zasadne, wobec planowanego zakończenia inwestycji Węzła Kwiatowa, który ma zachęcać do korzystania z usług kolei. Niestety, wszystko wskazuje na to, że składy Pendolino nadal będą tylko przejeżdżać przez miasto.

PKP InterCity nie planuje zatrzymań pociągów Express InterCity Premium na stacji w Wejherowie – podsumowuje Anna Zakrzewska.

Temat braku postojów pociągów Pendolino nie jest nowy w Wejherowie. Przypomnijmy – w kwietniu 2016, gdy było wiadomo, że składy dotrą do Kołobrzegu, władze powiatu wejherowskiego interweniowały w tej sprawie. Kolejarze stwierdzili wówczas, że zatrzymanie pociągu w Wejherowie będzie nieopłacalne. Wszystko wskazuje na to, że po ponad trzech latach nie zmienili zdania…

Pendolino to elektryczne zespoły trakcyjne dużych prędkości (maks. ok. 250 km/h) produkowane przez koncern Alstom. Cechą charakterystyczną większości konstrukcji jest wychylne pudło składów – stąd zresztą nazwa, która po włosku oznacza wahadełko. Składy są eksploatowane w kilkunastu krajach Europy i Azji, w tym również w Polsce, gdzie można spotkać wersję ED250. Siedmioczłonowe pociągi mogą zabrać 341 pasażerów w II klasie i 45 osób w I klasie.

Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...