18.08.2019 14:30 0 opr.raz
Uroczysty pokaz filmu Agnieszki Holland „Obywatel Jones”, zakwalifikowanego do Konkursu Głównego, otworzy 16 września 2019 roku 44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych. Uczestnicy ceremonii w Teatrze Muzycznym w Gdyni premierowo zobaczą również „Powrót birbanta”, czyli rekonstrukcję obrazu uznawanego za pierwszy polski film fabularny.
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni to jedna z największych imprez filmowych w Polsce i jedyna, która na tak wielką skalę promuje polską kinematografię. Co roku o Wielką Nagrodę Złotych Lwów walczą najnowsze polskie produkcje. Festiwal w Gdyni to przede wszystkim wizytówka polskiego kina – najlepsze filmy roku, najważniejsi twórcy, najgorętsze tematy.
Filmy otwarcia
„Obywatel Jones”. Najnowszy film Agnieszki Holland przywołuje historyczną postać Garetha Jonesa, walijskiego dziennikarza, który informował o wielkim głodzie na Ukrainie. Jako jeden z nielicznych obcokrajowców osobiście obserwował klęskę, która według różnych szacunków pochłonęła od trzech do sześciu milionów ofiar. Publikacje bohatera filmu są jednak wyciszane, a ich wiarygodność podważana przez zachodnich dziennikarzy, pozostających pod presją Kremla. Nie zważając na kierowane pod jego adresem pogróżki, Jones nie ustaje w walce o prawdę. Swoimi odkryciami postanawia podzielić się z młodym, aspirującym pisarzem, George’em Orwellem. Film, do którego scenariusz napisała Andrea Chalupa, jest polsko-angielsko-ukraińską koprodukcją. Tytułową rolę zagrał James Norton, brytyjski aktor filmowy, telewizyjny i teatralny.
„Powrót birbanta”. Dzień, fragment ulicy (…) Z prawej strony nadjeżdża dorożka konna, zatrzymuje się przed bramą. W dorożce rozwalony na siedzeniu młody człowiek w cylindrze i fraku widocznym spod czarnej narzutki lub peleryny (…), wyraźnie wstawiony… Znany tylko z przekazów pisemnych, zrealizowany w 1902 roku przez Polaka, pioniera światowej kinematografii Kazimierza Prószyńskiego kilkunastosekundowy obraz jest uznawany za pierwszy polski film fabularny. Niestety, taśma zaginęła podczas wojny; biopleograf, którym film został zarejestrowany, uległ zniszczeniu w Powstaniu Warszawskim, a Kazimierz Prószyński zmarł w obozie Mauthausen-Gusen. Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi podjęło się rekonstrukcji biopleografu i odtworzenia „Powrotu Birbanta” z jego użyciem. W roli tytułowej, oryginalnie odtworzonej przez poczatkującego wówczas aktora teatralnego Kazimierza Junoszę-Stępowskiego wystąpił Jakub Gierszał. Film wyreżyserował Piotr Szczepański.
W tym roku swoją premierę w Konkursie Głównym będzie miało aż dziesięć filmów, możemy się spodziewać także trzech pełnometrażowych debiutów reżyserskich.
Wśród filmów, które zakwalifikowały się do Konkursu Głównego są następujące produkcje:
– „Boże Ciało”, reżyseria: Jan Komasa, producenci: Aneta Hickinbotham, Leszek Bodzak (premiera);
– „Ciemno, prawie noc”, reżyseria: Borys Lankosz, producenci: Aneta Hickinbotham, Leszek Bodzak;
– „Czarny mercedes”, reżyseria: Janusz Majewski, producent: Włodzimierz Niderhaus (premiera);
– „Dolina Bogów”, reżyseria: Lech Majewski, producent: Lech Majewski (premiera);
– „Ikar. Legenda Mietka Kosza”, reżyseria: Maciej Pieprzyca, producenci: Renata Czarnkowska-Listoś, Maria Gołoś (premiera);
– „Kurier”, reżyseria: Władysław Pasikowski, producenci: Klaudiusz Frydrych, Sylwia Wilkos, Jan Ołdakowski, Dariusz Gawin;
– „Legiony”, reżyseria: Dariusz Gajewski, producent: Maciej Pawlicki (premiera);
– „Obywatel Jones”, reżyseria: Agnieszka Holland, producenci: Stanisław Dziedzic, Klaudia Śmieja-Rostworowska, Andrea Chalupa;
– „Pan T.”, reżyseria: Marcin Krzyształowicz, producent: Jarek Boliński (premiera);
– „Piłsudski”, reżyseria: Michał Rosa, producent: Dariusz Sidor;
– „Proceder”, reżyseria: Michał Węgrzyn, producent: Janusz Iwanowski (premiera);
– „Słodki koniec dnia”, reżyseria: Jacek Borcuch, producent: Marta Habior;
– „Solid Gold”, reżyseria: Jacek Bromski, producent: Michał Kwieciński;
– „Ukryta gra”, reżyseria: Łukasz Kośmicki, producenci: Piotr Woźniak-Starak, Krzysztof Terej, Daniel Baur (debiut, premiera);
– „Wszystko dla mojej matki”, reżyseria: Małgorzata Imielska, producenci: Wojciech Kabarowski, Jerzy Kapuściński (debiut, premiera);
– „Żelazny most”, reżyseria: Monika Jordan-Młodzianowska, producent: Anna Wereda (debiut, premiera).