16.05.2019 13:40 4 mike/mat. pras.

Archeolodzy wkroczą na teren przyszłej Trasy Kaszubskiej

Zdjęcie ilustracyjne/Pixabay.com

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku, podpisano umowy w zakresie badań archeologicznych na terenach, przez które będzie będzie przebiegać Trasa Kaszubska. Wartość umów na dwóch odcinkach przyszłej drogi przekracza 1,3 miliona złotych.

Chodzi o odcinki nr 2 i 3 drogi ekspresowej S6, czyli, odpowiednio, Luzino–Szemud i Szemud–Gdynia. Naukowcy przebadają łącznie kilkadziesiąt osad i dwa cmentarzyska.

Konieczność przebadania terenu przeznaczonego pod inwestycję wynika z decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wydanych na podstawie wcześniej wykonanych na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad badań rozpoznawczych – informuje Piotr Michalski z gdańskiego oddziału GDDKiA.

Prace na odcinku nr 2 przeprowadzi Fundacja Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Naukowcy będą pracować na czterech stanowiskach w Częstkowie i Szemudzie o łącznej powierzchni 191 arów. Znajdują się tam osady i cmentarzysko datowane na epokę brązu, żelaza i późnego średniowiecza.

Jeśli chodzi o odcinek Szemud–Gdynia, czyli odcinek nr 3, prace będą prowadzone przez specjalistów z Pracowni Archeologicznej „Grandor”. W tym przypadku trzeba będzie przebadać aż 26 stanowisk o łącznej powierzchni 747,5 ara. Są one zlokalizowane w Koleczkowie, Kielnie, Bojanie i Chwaszczynie. Podobnie jak w przypadku odcinka nr 2, badane będą pozostałości pochodzące z czasów epoki brązu, Imperium Rzymskiego, aż do nowożytności.

Obecnie wykonawcy mają czas na przygotowanie się i uzyskanie stosownych zezwoleń. Prace archeologiczne ruszą od razu po uzyskaniu decyzji zgód na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Na odcinku nr 2 wykopaliska potrwają 60 dni. Przewidziano też czas 10 miesięcy na opracowanie wyników tych badań. Natomiast odcinek 3 został podzielony na dwa krótsze z terminami odpowiednio po 100 i 74 dni. Tu na opracowanie wyników badań wykonawca będzie miał 12 miesięcy – dodaje Piotr Michalski.

Koszt prac archeologicznych, które mają charakter ratunkowy, wyniesie ponad 302 tys. zł dla odcinka 2 i ponad milion złotych dla odcinka nr 3. Pod koniec maja br. GDDKiA podpisze kolejną umowę – tym razem na badania, które będą prowadzone na odcinku nr 1, czyli między miejscowościami Bożepole Wielkie a Luzino.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...