24.11.2018 09:00 2 mike/mat. pras.

Kolejarze są gotowi na zimę

Fot. archiwum

Tabor 237 specjalistycznych pojazdów – 14 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 49 pługów i 174 odśnieżarki – ma zapobiec skutkom ataku zimy na polskich torach. To tylko część środków. W pogotowiu będą też czekać m.in. pociągi sieciowe i rezerwowe wagony. W przypadku opóźnień pociągów i nagłego załamania pogody, pasażerowie mogą liczyć na całodobowe wsparcie.

Niemal co roku kierowcy zastanawiają się, czy zima zaskoczy drogowców. Kolejarze zapewniają, że są w pełni przygotowani na atak zimy. W 2018 roku zadysponowano o 19 maszyn więcej niż rok temu. W razie opadów śniegu na tory mają wyruszyć specjalne kombajny o dużej wydajności. Jeden kombajn może zebrać 220 metrów sześciennych śniegu, co odpowiada ładowności około 10 samochodów ciężarowych. W pogotowiu pozostają lokomotywy osłonowe, używane między innymi do ściągania uszkodzonego taboru. Przygotowane do pracy są także 173 zespoły szybkiego reagowania.

Za utrzymanie linii kolejowych w zimie może odpowiadać nawet do 15 tys. pracowników, m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Blisko 18 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu. Sieć trakcyjna zabezpieczana jest przed oblodzeniem. W tym roku ponad 4200 km będzie chronione specjalnym środkiem zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów. Do usuwania awarii przygotowano 66 pociągów pogotowia sieciowego – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK SA.

Na sześciu głównych stacjach w kraju, m.in. w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, w pogotowiu mają czekać rezerwowe wagony. Pasażerowie przez cały tydzień i całą dobę mogą korzystać z Centrum Wsparcia Klienta.

W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich. Aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 120 min, na kilkudziesięciu największych dworcach podróżni otrzymają przekąski i ciepłe napoje – dodaje Mirosław Siemieniec.

Bieżące informacje o ruchu pociągów i sytuacji na liniach kolejowych znajdują się na stronie Portalpasazera.pl. Pod numerem infolinii 703 200 200 można uzyskać informacje o połączeniach realizowanych przez PKP Intercity. Na 11 największych dworcach pasażerom pomocy udzielają także pracownicy InfoDworców. W weekend wprowadzenia nowego rozkładu jazdy (9–10 grudnia) oraz w okresie świątecznego szczytu przewozowego w 11 lokalizacjach podróżni mogą liczyć także na pomoc mobilnych informatorów PKP Intercity.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...