20.05.2018 09:02 1 Kwt/pomorskie.eu

Wspólny bilet na Pomorzu za dwa lata? Takie są plany

Zdjęcie ilustracyjne/Pixabay.com

Brak wspólnego biletu, zwłaszcza w aglomeracji Trójmiasta, u mieszkańców Pomorza budzi irytację, a u turystów – zagubienie i zdziwienie. I tak jest już od wielu lat. Władze województwa zapewniają, że chcą wdrożyć elektroniczny bilet w 2020 roku. Czas pokaże, czy te plany dojdą do skutku.

Wydaje się, że idea wspólnego biletu dla mieszkańców Pomorza wreszcie zaczyna nabierać konkretnych kształtów. Takie wnioski można wysnuć z konferencji „Wspólny bilet w komunikacji publicznej – doświadczenia i perspektywy", która odbyła się 10 maja w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Usługa ma być dostępna dzięki specjalnej platformie.

Nasz system będzie nie tylko narzędziem dla pasażera, ale również dla przewoźników i organizatorów. Chodzi też o liczenie pasażerów czy dane o kierunkach podróży. – To ważne informacje pomagające kształtować sieć transportową – opowiadał Krzysztof Rudziński, prezes zarządu Inno Baltica, która wdraża projekt wspólnego biletu. – *Ważne jest też to, że nośnik będzie oznaczony unikalnym numerem i nie będzie tam danych osobowych. Wszelkie dane o biletach i opłatach będą przechowywane w chmurze. Zapewni to bezpieczeństwo oraz usprawni przepływ informacji – dodał.

Płatność będzie możliwa m.in. za pomocą smartfonów, ale też kart płatniczych czy kart NFC. Co ciekawe, system na działać też za granicą, np. w Danii czy w Niemczech. Z kolei obcokrajowcy będą mogli na Pomorzu używać własnych kart. Aby korzystać z systemu, nie trzeba będzie zakładać w nim konta.

Wprowadzenie wspólnego biletu w naszym województwie to bardzo ważna rzecz. XXI wiek to wiek mobilności, człowiek oczekuje łatwego i bezproblemowego przemieszczania się, a taki bilet tę mobilność znacznie ułatwi – mówił marszałek Mieczysław StrukLiczę, że już w 2020 roku Pomorze będzie miało najnowocześniejszy system elektronicznego biletu – dodał.

Obecnie na Pomorzu działa ponad stu przewoźników, a każdy z nich ma swój własny system taryfowy. Do tego obowiązuje 96 różnych ulg ustawowych i handlowych. Początkowo wspólny bilet nie doprowadzi do ujednolicenia taryf. Ma jednak pomóc w wyborze najbardziej optymalnego połączenia.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...