19.02.2018 10:13 0 mike/Portgdansk.pl

Gdański port czeka rewolucja inwestycyjna

Źródło: Portgdansk.pl

Władze Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA podsumowały 2017 rok i przedstawiły plan inwestycji w 2018 roku. Ogółem inwestycje w bieżącym roku pochłoną około 170 milionów złotych. A to dopiero początek prawdziwej rewolucji inwestycyjnej.

Póki co, gdański port jest placem budowy. W 2017 roku kosztem ponad 29 milionów złotych zmodernizowano m.in. linię odbojową na Nabrzeżu Wiślanym. Przebudowana została ulica Chodackiego i Nabrzeże Przemysłowe.

Jednak prawdziwa rewolucja dopiero czeka port w Gdańsku. Dzięki środkom pochodzącym z Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF („Łącząc Europę”) zostanie pogłębiony tor wodny i rozbudowane zostaną: Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej, Nabrzeże Mew, Nabrzeże Zbożowe, Wisłoujście i Dworzec Drzewny. Łączna wartość projektu to około 470 milionów złotych. W Porcie Zewnętrznym zostanie rozbudowana i zmodernizowana sieć drogowo-kolejowa. To koszt około 180 milionów złotych. Wszystkie projekty CEF zakończą się do 2020 roku.

Cieszymy się, że możemy realizować największy program inwestycyjny w historii Portu Gdańsk. Dzięki temu z jednej strony radykalnie zwiększy się atrakcyjność Portu dla kontrahentów, a z drugiej – zdobędziemy dodatkowe kompetencje, które pozwolą wybudować flagową inwestycję, czyli Port Centralny. Wbrew niektórym opiniom plany zarządu nie są wyrazem megalomanii, lecz oczywistą odpowiedzią na plany rozwojowe innych światowych portów – mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.

Z inwestycji w gdańskim porcie skorzystają również kierowcy samochodów ciężarowych, które dostarczają tam ładunki. Zniknąć mają problemy z parkowaniem TIR-ów, które w przeszłości były przyczyną blokowania ulicy Marynarki Polskiej. Prawdopodobnie jeszcze w 2018 roku zostanie oddany do użytku parking u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej na około 70 miejsc. W dalszej kolejności powstaną parkingi przy ulicy Budowniczych Portu Północnego (ok. 80 miejsc), przy Trasie Sucharskiego (300 miejsc) w standardzie MOP oraz przy ulicy Ku Ujściu (100 miejsc).

Źródło: Portgdansk.pl

Ministerstwu Infrastruktury zależy na dobrym skomunikowaniu polskich portów. To cel zgodny ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Prowadzone są liczne inwestycje kolejowe i drogowe, które przybliżają nas do tego celu – powiedział Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Zrealizowane też będą inwestycje hydrotechniczne, takie jak modernizacja Falochronu Brzegowego Północnego czy linii odbojowej Pirsu Rudowego. Łącznie lista inwestycji na 2018 rok obejmuje około 150 pozycji.

Sukcesy portów to dowód na to, że polskie państwo stoi frontem do morza i realizuje wobec niego ambitne plany. Szerokie inwestycje są konieczne, by jeszcze lepiej wykorzystywać ogromny potencjał polskich portów, przede wszystkim Portu Gdańsk – tłumaczy Jerzy Materna, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...