24.01.2018 15:00 28 Redakcja
Wejherowo: Rewolucja za 300 milionów złotych na drogach i torach
W środę (24 stycznia) w wejherowskim urzędzie miasta odbyła się konferencja prasowa, na której władze przedstawiły szczegóły porozumienia z Polskimi Kolejami Państwowymi w zakresie przebudowy układu drogowego i kolejowego w Wejherowie. Do 2023 roku mają być wykonane inwestycje na drogach i torach za około 300 milionów złotych.
Przypomnijmy – w piątek (19 stycznia) w Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku podpisano porozumienie na opracowanie dokumentacji projektowej nowej linii kolejowej Gdynia–Słupsk, o czym informowaliśmy tutaj. Na potężnej inwestycji skorzystają nie tylko podróżni z powiatu wejherowskiego, ale i kierowcy, którzy poruszają się ulicami Wejherowa, co podkreślał wcześniej prezydent miasta w tym artykule. Dalsze szczegóły umowy między miastem a PKP przedstawiono na środowej konferencji prasowej.
Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa, podkreślił, że umowa z kolejarzami jest przełomowa i korzystna dla miasta z kilku powodów.
– To obecnie jedyne porozumienie zawarte między koleją a samorządem, które całościowo rozwiązuje kwestie przejazdów między torami, przez tory oraz tych, które mają być zamknięte i zmodernizowane na obszarze miasta. Nie rozwiązujemy wyłącznie jednego elementu, ale wszystkie elementy, które wiążą kolej z miastem na terenie Wejherowa. Cieszymy się, że udało się nam przekonać PKP, by wzięły na siebie część inwestycji – tych, które są w pasie kolejowym – podkreśla prezydent.

Fot. TTM
Miasto będzie realizowało pozostałe inwestycje, które będą ulokowane poza pasem kolejowym, a zwłaszcza w pasie drogowym. Mowa tu przede wszystkim o tunelach pod drogą krajową nr 6 oraz połączeniach bezkolizyjnych.
– Nawet tam, gdzie będą likwidowane przejazdy, powstaną przejścia dla pieszych i drogi dla ruchu rowerowego. Jest to kompleksowe rozwiązanie na terenie całego miasta – zapewnia Krzysztof Hildebrandt.
Oczywiście najpoważniejsze prace będą prowadzone na nowo projektowanych węzłach drogowych: Zryw, Nanice, Wejherowo, Działki oraz w obrębie wiaduktu kolejowego przy ulicy Świętego Jana. Kolej na węźle Wejherowo przebuduje przejścia dla pieszych wraz z wyjściem na perony stacji. Tunele pod torami powstaną na węzłach Śmiechowo (Zryw) i Nanice. Dodatkowo w Śmiechowie przewidziano bezkolizyjne przejście dla pieszych na wysokości przystanku kolejowego.

Fot. TTM
Jeśli chodzi o kontynuację Węzła Zryw, która budziła wiele kontrowersji, jego budowa, podobnie jak linii kolejowej, powinna się zakończyć do 2023 roku, co obejmuje zarówno etap projektowania, jak i samych robót budowlanych. Inwestycje miejskie i kolejowe muszą być ze sobą w pełni zsynchronizowane.
Koszty wszystkich inwestycji to ponad 300 milionów złotych, łącznie z budową infrastruktury kolejowej. Sam Węzeł Zryw pochłonie około 80 milinów złotych, z czego miasto już poniosło koszty rzędu 27 milionów złotych z tytułu wykonanych robót drogowych. Dalsza część inwestycji to budowa tunelu pod drogą krajową numer sześć, tunelu kolejowego, węzła integracyjnego i połączenia drogowe w okolicy ulicy Sikorskiego. Z kolei Węzeł Nanice na początku zakłada połączenie ulicy 12 Marca z drogą krajową nr 6, a później – przedłużenie do ulicy Pomorskiej.

Fot. TTM
– Całkowite zakończenie robót realizowanych przez PKP musi nastąpić w 2023 roku. Jest to bezpośrednio związane z unijnym finansowaniem tej całej dużej przebudowy torów kolejowych na linii 202 – mówi Beata Rutkiewicz, zastępca prezydenta Wejherowa ds. rozwoju miasta. – Dziś nie ma żadnych zagrożeń, by stwierdzić, że węzły drogowe nie mogą powstać. Z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że do 2023 roku one powstaną – dodaje.

Fot. TTM
Jak będzie wyglądał harmonogram robót? Na razie można przedstawić jedynie ich plan ramowy, który wiąże się z porozumiem między PKP a firmą projektującą. Ustalono, że w 2020 roku powinny ruszyć roboty budowlane. Lata 2018–2019 to czas na wykonanie projektów.

Fot. TTM
– My z kolei – jako miasto – mamy porozumienie, które trzeba przełożyć na konkretne rozwiązania techniczne. Już dzisiaj (24 stycznia – red.) rozmawialiśmy o aspektach technicznych na danych węzłach. Nie tracimy więc czasu. Realna inwestycja w terenie jest przewidziana na lata 2020–2021 – podsumowuje Beata Rutkiewicz.
Komentarze
KASZUB02.02.2018 16:05:06
K.Childebrand duzo naobiecywal, odpowiedzialny jest za niedokonanie inwestycji ZRYW Tz.nieuzgodnienie budowyna K6 jak rowniez tunelu pod torami, takie inwestycje mogly i musialy odbywac sie rownolegle niedopelnil obowiazkow, dzisiaj opowiadanie sie ze o mamy 300 mln nic nie znaczy odpowiedzialny jest za oklamanie mieszkancow, CZAS NA ZMIANY . Trzeba mu zmienic jego bardzo nasaczone pieluch i wyslac na zasluzona emeryture. W Wejherowie niestety nadszedl czas na zmiany, a nie na obiecanki cacanki ten czlowiek juz sii wypalil , jemu jest potrzebna kadencja na zabezpieczenie jego pensji i stanowisk w radach nadzorczych nic innego, reszta to tylko spalone obietnice, K. Childziu twoja kariera za pieniadze podatnikow zeszla na zero, czas na zmiany, wejherowo juz dawno tobie podziekowalo lecz ty dalej masz oczy przesloniete mgla!,,,,,,,,,,,,,,,,,,
1 1 + odpowiedz
tak26.01.2018 18:37:46
Śpiochy co obsługują szlabany na torach potrafią na 15 minut zablokować przejazd zanim przejedzie pociąg Budować budować
2 1 + odpowiedz
dziki26.01.2018 13:01:13
Hildek pompuje kłamliwą sprawę tak mocno, że nawet nie zauważy jak sam tym balonem odleci...
6 0 + odpowiedz
fiflus25.01.2018 15:28:11
Maniek dobrze mówi już zapomnieli o pasie na rybackiej wola zrobic cos co juz jest
1 0 + odpowiedz
maniek25.01.2018 14:01:59
A co z prawo skrętem na Rybackiej od strony osiedla w prawo na K6 ? W zeszłym roku obiecano i sprawa ucichła.
5 0 + odpowiedz
Jasio25.01.2018 10:44:11
Węzeł Zryw - never ending story. Poszło już 27 milionów? To super, póki co zbudowano 3 niepotrzebne ronda i chyba kilometr drogi równoległej do S6. Wszystko doskonale oświetlone już od roku, mimo że NIKT jeszcze po tym nie jeździ.
15 1 + odpowiedz
JPG25.01.2018 10:25:40
nie wszystko da się już w Wejherowie naprawić, ale trzeba chociaż zaprzestać pozwalać na dalsze psucie!!! alternatywa sie pojawiła ja bedę głosować na młodego Szczygła, tylko on jest gwarantem wprowadzenia normalności w Wejherowie przede wszystkim zgody miedzy powiatem i miastem, a dzięki temu będzie więcej inwestycji
8 4 + odpowiedz
brak słów25.01.2018 09:11:14
Teraz głupi lud pójdzie i zagłosuje na Hildka jako wybawiciela miasta... propaganda gorsza niż paski w tvp info. Brak słów. 20 lat projektował w ten PKP kolejne 3 lata będzie projektować.... i tak w koło macieju. Wejherowo jest najbardziej zacofanym obecnie miastem z małego trójmiasta kaszubskiego. mnóstwo przewinień i realizacja niepotrzebnych widzimisię prezydenta. Zmiana na fotelu prezydenta jest konieczna. Obecny zrobił co zrobił a teraz pora na nowe rozdanie.
16 3 + odpowiedz
luka25.01.2018 08:42:38
obiecanki cacanki, a głupiemu... tyle lat to prezydent Hildebrant wciska mieszkancom rózne obietnice a póki co tylko w każdej kadencji korki, korki, korki Rumia i reda rozwiązały sprawę, a kłotliwe Wejherowo nawet nie może kilku prawo czy lewoskretów zrobić... a te ronda w miejscach nie potrzebnych to tylko marnotrawienie naszych mieszkańców pieniędzy!!! trezeba zmienic ta wejherowską ... a przede wszystkim czas na świeżość, na mlodą osobę!!!
13 4 + odpowiedz
buaahahaa25.01.2018 09:29:13
Rumia z Redą rozwiązały chyba sobie buty, a nie sprawy korków :D Co ty bredzisz? Od wasiakowskiego jesteś? Rumia strzeliła sobie w stopę skrzyżowaniem, przy tej pseudo galerii w której nic nie ma, a korki sięgają do cisowej. A co robi Reda? Zamiast nauczyć się na błędach Rumi, pozwala przy najbardziej obleganym skrzyżowaniu wybudować biedronkę :D Więc przestań bredzić amebo.
9 6 + odpowiedz
a ty cp pretorianin hildebrandta25.01.2018 11:45:20
sam jesteś ameba... spójrz na leśną, teraz kolejne drogi obwodowe rozwiązujące korki się budują... a w Redzie nie zauważyłem korków przy nowej biedronce, więc sam się zastanów za nim zaczniesz komentować!!!
4 3 + odpowiedz
buaahahaa25.01.2018 17:45:38
To otwórz oczy... Jak ne widzisz tam korków to pewnie masz 17 lat i piechotą ciśniesz :D poczekaj na otwarcie no i poczekaj na sezon imbecylu. Dla mnie hildebrant to kretyn, zresztą taki jak ty dla którego jak nie jesteś z po to jesteś z pisu co...?
4 0 + odpowiedz
x25.01.2018 01:20:54
wszystkie przejazdy zostaną zamknięte
2 0 + odpowiedz
zdziobro25.01.2018 01:17:34
a to oszuści, cały czas gadają, że budują dwa tunele, a tu się okazuje, że tunele będą dopiero za ich dwie kadencje i jeszcze nie oni zbudują tylko kolej, oby to była ich ostatnia kadencja
16 4 + odpowiedz
Rumianin25.01.2018 08:39:33
Ty jesteś taki tępy od urodzenia ? w Wejherowie buduje się tyle infrastruktury jak nigdzie indziej w pomorskim. Węzły, przyszłe tunele, tego nie da się wybudować w 5 minut. Projekty, dokumentacja, finanse, to wszystko trwa. Niesamowita inwestycja, która w niedalekiej przyszłości bardzo pomoże Wejherowianom.
5 14 + odpowiedz
x25.01.2018 16:42:34
jasne, tu zrobią 100metrów drogi, w innej części 100m drugiej, tu 50 m chodnika, gdzie indziej 20m, w następnym roku tak samo, zamiast zrobić jedną drogę i porządnie, a potem jest kawałek drogi z asfaltu, kawałek z kostki kawałek z płyt a reszta z piachu
4 1 + odpowiedz
wejherowianin25.01.2018 15:26:22
Hahaha, ty chyba przedstawiciel ciemnego ludu, wszystko kupi co mu władza wciśnie, rozumiem, że wszystko trwa, ale projektowanie od 10 lat tunelu, którego na dodatek jak się dowidzieliśmy nie zbuduje miasto tylko kolej za 5 lat to gruba przesada i wciskanie kitu przed każdymi wyborami
4 0 + odpowiedz
No no 24.01.2018 21:16:25
To mega sukces że ktoś w ogóle dogadał sie z koleją, bo wiadomo jacy oni są. A juz że PKP sie do czegoś zobowiązała to wisienka na torcie. Szacun
8 10 + odpowiedz
Brawo Hildek24.01.2018 21:14:09
Kolej ma kase unijna i musi ja wydać. To program rządowy a oni ostatnio sa skuteczni. Miasto musi też zatem zdarzyć. Czyli to wszysko powstanie w przyszłej kadencji, bo musi.
9 6 + odpowiedz
Ciekawe24.01.2018 18:39:02
A mnie ciekawi węzeł Nanice... Jak oni chcą to rozwiązać? Czy w związku z tym, któryś z przejazdów (Pucka lub 12 Marca) zostanie zamknięty? Czy perony na Nanicach i Śmiechowie zostaną zburzone i zostaną wybudowane nowe, ale "pojedyńcze" jak w cywilizowanych miastach?
10 1 + odpowiedz
SL 24.01.2018 16:59:57
Dopiero podpisano porozumienie, a gdzie przetarg na pracę projektowe, o realizacji nie wspomnę.Rok 2021 na wykonanie prac to raczej mało realny termin podany przez Panią Prezydent. Ojj widać, ze idę wybory, a obietnic tuneli z każdą kadencja coraz wiecej. Tylko kiedy...
18 4 + odpowiedz
plfilippl25.01.2018 01:33:13
prace projektowe to już ze dwie kadencje temu, (przypomnę chwalili się, że zbudują tunele, a tu zonk, państwo zbuduje przy okazji innej inwestycji, ale oczywiście hildebrant weźmie to na siebie) bo w tym mieście od prac projektowych do realizacji to co najmniej trzy kadencje, kiedy obiecali np. ciąg pieszy wzdłuż rzeki cedron do rzeki redy, pewnie coś w 2010, mamy 2018 i dalej nie ma, pewnie w przyszłej zrobią do ul staromłyńskiej, a w kilku następnych ostatni fragment taka propaganda
11 2 + odpowiedz
poinformowany25.01.2018 16:11:36
Proszę nie pisać o iluś tam kadencjach. Pierwszy plan budowy tunelu na ul. Kwiatowej był w czasie obchodów 100-lecia linii kolejowej, czyli w 1970 roku. I od tego czasu wszystkie miłościwie nam panujące władze(szczególnie przed kolejnymi wyborami) obiecują budowę.
0 0 + odpowiedz
aaaa24.01.2018 18:46:34
Naucz się czytać, pisze 2023 przecież....
5 6 + odpowiedz
SL 25.01.2018 15:08:09
Przeczytaj ostatnie zdanie jak już jesteś taki dociekliwy.
5 0 + odpowiedz
WR24.01.2018 19:36:24
Jest napisane...
3 3 + odpowiedz
Schetyna24.01.2018 16:28:05
Dyktatura?
2 3 + odpowiedz
eliza24.01.2018 15:26:14
Jeżeli będziecie mieli już jakiś projekt dotyczący miejsca między punktami A i F czyli obecna ulica Sienkiewicza, największy przejazd kolejowy na przeciwko Nanickiej i trasa przelotowa nr 6 - I Brygady Wojska Polskiego,to poproszę .Chcemy wiedzieć, czy na tym odcinku będą też jakieś zmiany.
9 0 + odpowiedz