24.01.2018 15:00 28 Redakcja

Wejherowo: Rewolucja za 300 milionów złotych na drogach i torach

Fot. TTM

W środę (24 stycznia) w wejherowskim urzędzie miasta odbyła się konferencja prasowa, na której władze przedstawiły szczegóły porozumienia z Polskimi Kolejami Państwowymi w zakresie przebudowy układu drogowego i kolejowego w Wejherowie. Do 2023 roku mają być wykonane inwestycje na drogach i torach za około 300 milionów złotych.

Przypomnijmy – w piątek (19 stycznia) w Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku podpisano porozumienie na opracowanie dokumentacji projektowej nowej linii kolejowej Gdynia–Słupsk, o czym informowaliśmy tutaj. Na potężnej inwestycji skorzystają nie tylko podróżni z powiatu wejherowskiego, ale i kierowcy, którzy poruszają się ulicami Wejherowa, co podkreślał wcześniej prezydent miasta w tym artykule. Dalsze szczegóły umowy między miastem a PKP przedstawiono na środowej konferencji prasowej.

Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa, podkreślił, że umowa z kolejarzami jest przełomowa i korzystna dla miasta z kilku powodów.

To obecnie jedyne porozumienie zawarte między koleją a samorządem, które całościowo rozwiązuje kwestie przejazdów między torami, przez tory oraz tych, które mają być zamknięte i zmodernizowane na obszarze miasta. Nie rozwiązujemy wyłącznie jednego elementu, ale wszystkie elementy, które wiążą kolej z miastem na terenie Wejherowa. Cieszymy się, że udało się nam przekonać PKP, by wzięły na siebie część inwestycji – tych, które są w pasie kolejowym – podkreśla prezydent.

Fot. TTM

Miasto będzie realizowało pozostałe inwestycje, które będą ulokowane poza pasem kolejowym, a zwłaszcza w pasie drogowym. Mowa tu przede wszystkim o tunelach pod drogą krajową nr 6 oraz połączeniach bezkolizyjnych.

Nawet tam, gdzie będą likwidowane przejazdy, powstaną przejścia dla pieszych i drogi dla ruchu rowerowego. Jest to kompleksowe rozwiązanie na terenie całego miasta – zapewnia Krzysztof Hildebrandt.

Oczywiście najpoważniejsze prace będą prowadzone na nowo projektowanych węzłach drogowych: Zryw, Nanice, Wejherowo, Działki oraz w obrębie wiaduktu kolejowego przy ulicy Świętego Jana. Kolej na węźle Wejherowo przebuduje przejścia dla pieszych wraz z wyjściem na perony stacji. Tunele pod torami powstaną na węzłach Śmiechowo (Zryw) i Nanice. Dodatkowo w Śmiechowie przewidziano bezkolizyjne przejście dla pieszych na wysokości przystanku kolejowego.

Fot. TTM

Jeśli chodzi o kontynuację Węzła Zryw, która budziła wiele kontrowersji, jego budowa, podobnie jak linii kolejowej, powinna się zakończyć do 2023 roku, co obejmuje zarówno etap projektowania, jak i samych robót budowlanych. Inwestycje miejskie i kolejowe muszą być ze sobą w pełni zsynchronizowane.

Koszty wszystkich inwestycji to ponad 300 milionów złotych, łącznie z budową infrastruktury kolejowej. Sam Węzeł Zryw pochłonie około 80 milinów złotych, z czego miasto już poniosło koszty rzędu 27 milionów złotych z tytułu wykonanych robót drogowych. Dalsza część inwestycji to budowa tunelu pod drogą krajową numer sześć, tunelu kolejowego, węzła integracyjnego i połączenia drogowe w okolicy ulicy Sikorskiego. Z kolei Węzeł Nanice na początku zakłada połączenie ulicy 12 Marca z drogą krajową nr 6, a później – przedłużenie do ulicy Pomorskiej.

Fot. TTM

Całkowite zakończenie robót realizowanych przez PKP musi nastąpić w 2023 roku. Jest to bezpośrednio związane z unijnym finansowaniem tej całej dużej przebudowy torów kolejowych na linii 202 – mówi Beata Rutkiewicz, zastępca prezydenta Wejherowa ds. rozwoju miasta. – Dziś nie ma żadnych zagrożeń, by stwierdzić, że węzły drogowe nie mogą powstać. Z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że do 2023 roku one powstaną – dodaje.

Fot. TTM

Jak będzie wyglądał harmonogram robót? Na razie można przedstawić jedynie ich plan ramowy, który wiąże się z porozumiem między PKP a firmą projektującą. Ustalono, że w 2020 roku powinny ruszyć roboty budowlane. Lata 2018–2019 to czas na wykonanie projektów.

Fot. TTM

My z kolei – jako miasto – mamy porozumienie, które trzeba przełożyć na konkretne rozwiązania techniczne. Już dzisiaj (24 stycznia – red.) rozmawialiśmy o aspektach technicznych na danych węzłach. Nie tracimy więc czasu. Realna inwestycja w terenie jest przewidziana na lata 2020–2021 – podsumowuje Beata Rutkiewicz.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...