22.03.2017 12:36 0 Redakcja / pomorskie.eu

Nowe przystanki PKM powstaną dwa miesiące później

fot. pomorskie.eu

Wstrzymana na pewien czas budowa przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion została wznowiona. Realizację inwestycji rozpoczęto w październiku minionego roku, perony miały powstać do końca lipca, termin został jednak wydłużony o dwa miesiące.

Opóźnienie jest spowodowane sugerowanymi przez PKP PLK zmianami do realizowanych już projektów. Przedstawiciele spółki zgłosili władzom Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej konieczność modyfikacji projektu inwestycji tak, aby uwzględniał planowany na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna trzeci tor linii kolejowej 201. PKP PLK zakłada, że w przyszłości zwiększy się ruch pociągów, co mogłoby utrudnić komunikację, ponieważ po torze poruszają się nie tylko składy osobowe, ale również pociągi ponadgabarytowe.

Władze Gdyni i PKM-ki ostatecznie zgodziły się na zmiany, których chciała PKP PLK. Miasto miało wyburzyć wiadukty przy ul. Wielkopolskiej i wybudować je od nowa, a także zbudować mur oporowy wzdłuż ul. Strzelców. Natomiast PKM miała dokonać niewielkich modyfikacji w projekcie kładki nad torami. Następnie PKP PLK zasugerowało PKM-ce kolejne zmiany. Chodziło o wydłużenie peronów tak, aby można było schodzić na nie z nowo przebudowanego wiaduktu. Taka zmiana pociągałaby za sobą wydłużenie również splotu torowego, co generowałoby kolejne nieprzewidziane koszty, na które pomorska spółka się nie mogła zgodzić. Dlatego też PKM wstrzymała prace budowlane.

Przełom w sprawie nastąpił w minionym tygodniu. W wyniku rozmów między PKP PLK, Gdynią i PKM ustalono, że mur oporowy powstanie wraz z budową trzeciego toru. Zapłaci za niego PKP,  która sfinansuje też podwyższenie kładki nad torami. Nie zostaną natomiast wydłużone perony i splot torowy. Po czterech miesiącach wspólnych uzgodnień i negocjacji okazało się, że zarząd PKP PLK w Warszawie nie widzi jednak potrzeby realizacji większości zgłaszanych wcześniej dodatkowych prac.

W związku z sytuacją wróciliśmy do pierwotnego projektu budowy. Jeśli czekalibyśmy dłużej, zostalibyśmy obciążeni karami finansowymi i roszczeniami wykonawcy za wydłużanie czasu prac. Ten etap inwestycji zakończymy prawdopodobnie dwa miesiące później, co oznacza, że przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion zostaną oddane do użytku w drugiej połowie 2017 roku – podsumowuje prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Grzegorz Mocarski.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...