26.03.2016 09:00 0 Redakcja / mat. prasowe

Wielkanoc w liczbach, czyli 'świąteczno-jajeczne' statystyki

fot. Pixabay.com

Od najdawniejszych czasów jajko uważane jest za symbol życia, odrodzenia oraz płodności. Dla chrześcijan stanowi ono także symbol świąt wielkanocnych, wiecznego życia, a także nieśmiertelności. To bez wątpienia nieodłączny składnik polskiej święconki. Z tej okazji Główny Urząd Statystyczny zaprezentował nieco „jajeczno-świątecznych” statystyk.

Związana z Wielkanocą praktyka zdobienia jajek znana jest już od tysięcy lat w wielu kulturach, w Polsce najstarsze znaleziska pochodzą z X wieku. Kurze jaja od lat najczęściej są barwione na jeden kolor (kraszanki) rzadziej bywają pokryte wieloma wzorami, wykonywanymi różnymi technikami (pisanki). Na Kaszubach popularne są również lokalne zdobienia nawiązujące do haftu.

W szczególny sposób świętuje Wielkanoc Główny Urząd Statystyczny, który z tej okazji opublikował wyniki nietypowych badań. Z analizy dowiadujemy się m.in. jak liczna była produkcja kurzych jaj w 2014 roku. Okazuje się, że w całej Polsce pozyskano łącznie 10431 mln jaj, z czego 313,7 mln wyprodukowano na Pomorzu, co plasuje województwo niemal na środku listy.

W roku 2015 każda nioska złożyła średnio 226 jaj, czyli o ponad 70 więcej niż wynosi roczne spożycie przeciętnego Polaka (155). Do najpopularniejszych polskich dań wykonanych przy użyciu jaj należą: jajecznica, jajko na miękko, jajko na twardo, omlet, faszerowane jajko, jajko w koszulce oraz kogel-mogel. Z kolei, jeśli chodzi o aktualną średnią cenę kurzego jaja to wynosi ona 51 groszy.

Analitycy zajrzeli również do wielkanocnych koszyków i dokonali zestawienia cen najpopularniejszych produktów. I tak, wśród najczęściej spotykanych artykułów spożywczych, znalazła się: biała sól, bułka pszenna, kiełbasa sucha, chrzan, sernik, ser oraz wspomniane już kilkakrotnie jaja.

W ramach analizy pojawiła się również informacja dotycząca religijności Polaków. Z badań wynika, że przynależność do Kościoła katolickiego deklaruje 92,8% osób w wieku 16 lat i więcej. Specjaliści pytali również o uczestnictwo w nabożeństwach. Okazuje się, że ponad 30% osób w wieku 16-34 lat uczestnicy w nabożeństwach tylko z okazji świąt lub jeszcze rzadziej. Wynik ten potwierdza tezę, że Polacy traktują Wielkanoc bardziej jak święto rodzinne niż kościelne.

źródło: GUS

źródło: GUS


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...