10.08.2017 08:00 0 Ryszard Kurek / www.ole.pl Artykuł sponsorowany

Aromamarketing jako sposób na zwiększenie sprzedaży

Ile razy przechodząc obok piekarni poczuliście zapach świeżego pieczywa lub mijając kawiarnie, doszedł Was zapach świeżo palonej kawy? Na pewno wiele razy, i pewnie kończyło się to czasami wejściem na filiżankę espresso lub kupieniem świeżych bułeczek. Prawda jest taka, że aromaty z piekarnianej kuchni nie rozchodzą się aż na ulicę, a w kawiarni niekoniecznie parzy się tyle kawy, aby poczuć jej aromat idąc chodnikiem obok. To wszystko są sprawki aromamarketingu - ale jak to działa?

Czym jest aromamarketing?

Aromamarketing to stosunkowo świeża gałąź marketingu w Polsce, która na zachodzie rozwija się już połowy lat dziewięćdziesiątych. Polega na tym, by poprzez określone zapachy, wywołać u klienta lub potencjalnego klienta określone zachowania lub odczucia. Bynajmniej, nie chodzi tu o zwykłe odświeżacze powietrza, a o zapachy, które mają swój jasny cel.

Ośrodek węchu u człowieka jest ściśle połączony z ośrodkiem w mózgu odpowiedzialnym za odczuwanie emocji. Badania mówią, że nawet 75% naszych odczuć w ciągu dnia, jest spowodowane różnymi zapachami, a przyjemny zapach daje 65% szans na polepszenie naszego samopoczucia. Zapachy, są jednymi z lepiej zapamiętywanych bodźców. Każdy z nas pamięta zapachy, które towarzyszyły nam w dzieciństwie lub w ważnych momentach naszego życia jak np. zapach domowych ciasteczek, zapach lata w czasach młodości czy zapach ukochanej osoby. Zapachy są dla nas równie konkretne jak obrazy, bo dokładnie wiemy, jaki zapach ma np. świeżo ścięta trawa, różne zioła, kwiaty, nasze auto, kawa lub ziemia po deszczu. 

Czy aromamarketing jest skuteczny?

Badania na ten temat zrobił Uniwersytet Padeborn w Niemczech. Wyliczono, że poprzez działanie zapachu, klienci spędzają średnio o 15,9% więcej czasu w sklepie, o 14,8 wzrasta u niego chęć zakupu, a o 6% rosną obroty danego sklepu. Czy są to dane, obok których można przejść obojętnie? Na pewno nie, jeśli chce się prowadzić dochodowy biznes. Dowodem może być choćby to, że aż 35% firm z listy Fortune 500 (największe firmy w USA wg. przychodów) przyznaje, że stosuje lub niedługo ma zamiar stosować marketing zapachowy. Cytrynowy zapach zwiększa koncentrację, co wiedzą również w koncernie Toyota, otóż od momentu wprowadzenia na halach produkcyjnych aromatyzacji powietrza tym zapachem, usterki spowodowane przez ludzi zmalały aż o 30%. Patrząc trochę bliżej, Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego wraz z agencją mediową PRO Media House przeprowadzili badania, które wykazały, że ulotki, które kusiły również zapachem, były zdecydowanie częściej wybierane od tych bezzapachowych.

Najlepsze przykłady marketingu zapachowego

Jeśli się wzorować, to na najlepszych, więc warto bliżej się przyjrzeć temu, jak działają firmy, które z aromamarketingiem są za pan brat. Firma Davidoff ma własny, specjalnie skomponowany zapach korporacyjny i pachną nim ich placówki, a nawet firmowy papier, dzięki czemu zapamiętamy firmę. Jeszcze niedawno, otwierając pudełko z fabrycznie zapakowanym telefonem Motorola, można było poczuć zapach wanilii, a w przypadku firmy Apple - jabłka. Większość luksusowych salonów samochodowych dba o to, aby w ich wnętrzu unosił się zapach skóry, co jednoznacznie kojarzy się z drogą tapicerką. Branża hotelarska również korzysta z dobrodziejstw aromamarketingu, używając innych zapachów w części restauracyjnej, a innych w mieszkalnej. Wszystko po to, aby wywołać u gościa odpowiednie odczucia związane z tym miejscem, które zachęcą do ponownych odwiedzin. Istnieją nawet suszarki do rąk, które dzięki specjalnym wkładkom emitują świeży zapach w łazience.

Które zapachy będą pasować do naszej branży?

Najlepszym rozwiązaniem jest wybranie jednego zapachu, który będzie się nam kojarzył z daną firmą, tak jak logo. Ułatwia to zapamiętanie miejsca lub marki i wyróżnienie jej spośród innych. Wyjątkiem od tej reguły są okresy, kiedy pewne zapachy królują i najlepiej, jeśli również u nas się znajdą. Na przykład w okresie Bożego Narodzenia, w prawie wszystkich sklepach spotkamy się z zapachami goździków, cynamonu, przypraw korzennych, pomarańczy i czekolady. Warto przemyśleć, z czym chcemy, aby klientom kojarzyła się nasza firma i wtedy dobrać zapach, który będzie takie skojarzenia nasuwał. Możemy też chcieć wywoływać konkretne odczucia u klientów lub oddziaływać na nich w inny sposób. Na przykład prowadząc szkołę tańca, można pobudzać ludzi do działania i wzmacniać ich koncentrację nutami cytrusowymi lub prowadząc salon masażu wprowadzać klientów w relaksacyjny zapach aromatem lawendy. Aby ułatwić wybór konkretnego zapachu, przygotowaliśmy krótkie zestawienie najpopularniejszych nut zapachowych:

  • cytryna - wzmacnia koncentrację i pamięć

  • nuty cytrusowe jak bergamotka, limonka, mandarynka - motywują do aktywności, stymulują fale mózgowe, działają energetycznie;

  • mięta - zwiększa wydolność organizmu, kojarzy się ze świeżością;

  • nuty drzewne jak drzewo sandałowe lub cedrowe - wprowadzają harmonię, ład oraz elegancki klimat;

  • nuty spożywcze jak chleb lub czekolada - wprowadzają rodzinną atmosferę, kojarzą się z domem;

  • przyprawy korzenne, goździki, cynamon i pomarańcza - wprowadzają świąteczną atmosferę;

  • kawa - sam zapach kawy działa pobudzająco, kojarzy się z relaksem, niweluje inne zapachy;

  • lawenda - spokój, ukojenie, sen;

  • rozmaryn - wzmaga koncentrację i pamięć;

  • róża - kobiecy zapach, chroni przed zmęczeniem, poprawia pamięć;

  • skórzana tapicerka - klimat ekskluzywnych salonów samochodowych.

Jak aromatyzować powietrze?

Skoro już wiemy, że warto używać zapachu jako środka budującego wizerunek firmy i załóżmy, że wybraliśmy już odpowiedni aromat, to pozostaje kwestia tego, jak aromatyzować przestrzeń naszej firmy? Jedną z metod są odświeżacze żelowe, które są stosunkowo bezpieczne i wydajne, ale ich wadą jest dość słaba aromatyzacja. Można stosować wkładki zapachowe i zawieszki, ale one z kolei wyglądają nieestetycznie, więc do większości miejsc się nie nadają. Świece zapachowe dobrze aromatyzują powietrze i wprowadzają ciepły klimat, ale można ich używać tylko w niektórych miejscach, ze względu na otwarty ogień. Najlepszym rozwiązaniem jest elektroniczny odświeżacz powietrza, który dyskretnie i bez naszego udziału dozuje zapach. Nowoczesne odświeżacze powietrza nasycają powietrze zapachem, nienachalnie aromatyzując powietrze. Można je postawić w niewidocznym miejscu lub powiesić na ścianie. W niektórych przypadkach mogą być eleganckim dodatkiem do wystroju wnętrza. Są badania, które mówią, że klienci postrzegają firmę często poprzez pryzmat czystości w ich toaletach, a z kolei czystość w toaletach jest najczęściej określana przez zapach, który tam panuje. Z tego względu, wśród wyposażenia toalet powinien znaleźć się również automatyczny odświeżacz powietrza.

Aromamarketing w najbliższej przyszłości

W naszym kraju jest to branża, która dopiero się rozwija, ale przez to jeszcze wiele się w niej może wydarzyć. Czekamy na ciekawe kampanie marketingowe związane z aromamarketingiem, które pobudzą masową wyobraźnię. Istotne jest również to, że kreować wizerunek swojej firmy poprzez zapach, można mając zarówno mały sklepik, jak i wielkie przedsiębiorstwo. Posiadając kreatywne podejście do kwestii reklamy poprzez zapach, można wyróżnić się wśród konkurencji oraz zwiększyć własną sprzedaż usług i produktów, bo jak wiadomo, pieniądze nie śmierdzą.

Ryszard Kurek

Ole.pl


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...