08.05.2018 09:40 1 mike/mat. pras.

Trzech chętnych na dostawę roweru metropolitalnego

Fot. archiwum/Nadmorski24.pl

W poniedziałek (7 maja) otwarto koperty z ofertami na dostawę jednośladów do Systemu Roweru Metropolitalnego i zarządzanie samym systemem. Swoje propozycje nadesłały dwa konsorcja – irlandzkie oraz polsko-czeskie – i jedna spółka z Warszawy. Przez najbliższy miesiąc ich oceną zajmie się komisja przetargowa. Jeśli żaden z oferentów nie złoży odwołania, w ciągu 10 dni od wyboru oferty zostanie podpisana umowa z wykonawcą.

Przypomnijmy – przetarg ogłoszono 19 marca 2018 roku, o czym informowaliśmy tutaj. Szacunkową wartość zamówienia określono na 56 527 683,61 zł brutto. Na dostawę systemu przewidziano kwotę 23 618 183,61 zł, a na zarządzanie i eksploatację przez 78 miesięcy – 32 909 500 zł.

Od przyszłego wykonawcy systemu roweru miejskiego oczekiwano doświadczenia i potencjału w operowaniu podobnym systemem. Powinien on dostarczyć niemal cztery tysiące jednośladów (3866 sztuk), z czego 10 procent powinno mieć wspomaganie elektryczne. Spośród trzech kryteriów uwzględnianych przez komisję przetargową największe znaczenie będzie mieć cena (60%). Inne kryteria obejmują udział rowerów z napędem elektrycznym (35%) i dostarczenie dodatkowej liczby pojazdów ponad określone minimum (5%).

Mat. pras.

Co proponują oferenci? Konsorcjum irlandzkich firm Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd. swoją propozycję wyceniło na 32 562 246,42 zł, a więc znacznie poniżej szacowanej wartości zamówienia, w tym na zarządzanie 11,8 mln zł, a na dostawę sprzętu – 20,7 mln zł. Irlandczycy zadeklarowali dostarczenie 5000 szt. rowerów, w tym 10% elektrycznych.

Z kolei polsko-czeskie konsorcjum firm Egis Bike Polska Sp. z o.o., Homeport s.r.o. i BikeU Sp. z o.o. znacząco przekroczyło zakładaną kwotę. Zarządzenie systemem wyceniło na 23,8 mln zł, a dostawę sprzętu – na 52,9 mln złotych. Łącznie oferta opiewa na 76 675 625,61 zł. Polacy i Czesi mogą dostarczyć 3900 rowerów – co ciekawe, wszystkie mają być wspomagane elektrycznie.

Propozycja polskiej spółki NB Tricity jest najbardziej zbliżona cenowo do wartości szacunkowej zamówienia i wynosi 40 272 906 zł. Na zarządzanie systemem przeznaczono jedynie 4,7 mln zł, a 35,5 mln zł – na dostawę 4080 szt. jednośladów. Podobnie jak w przypadku konsorcjum polsko-czeskiego, wszystkie pojazdy mają być wspomagane elektrycznie.

Cenowo najkorzystniejsza jest zatem oferta Irlandczyków, ale mogą oni dostarczyć jedynie 10% rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Za to liczba tych pojazdów jest znacznie większa niż konkurencji. Najbardziej zbliżona do wymagań zamawiającego wydaje się być propozycja polskiej spółki. O tym jednak, kto zostanie operatorem systemu MEVO, zadecyduje komisja.

Komisja przetargowa przystępuje właśnie do oceny ofert – mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik projektu z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot. – Oferty muszą zostać dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, abyśmy nie mieli żadnych wątpliwości, co do ostatecznego wyniku przetargu – dodaje.

Pierwsze 30% rowerów MEVO powinno się być do dyspozycji już jesienią 2018 roku, a całość systemu – do 1 marca 2019 roku.

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17 218 259 zł.

Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...