28.02.2018 08:37 1 mike/Gdynia.pl
Wraz z początkiem marca 2018 roku gdyńskie parkomaty będą oferować nowe funkcje, takie jak zakup e-biletu czy regulowanie opłat dodatkowych. Każdy z mieszkańców i turystów będzie mógł uzyskać również informacje o mieście, dzięki specjalnemu modułowi.
Gdyńskie parkomaty wyróżnia czytelność i intuicyjna obsługa. Zresztą w procesie ich projektowania uwzględniono liczne uwagi użytkowników, co powinno się przełożyć na wygodę obsługi.
– Dla użytkowników mniej zaawansowanych zachowano najprostszą funkcjonalność parkomatu. Przy wrzuceniu monety od razu się wyświetli płatność za parkowanie z wyliczeniem czasu – mówi Karol Kozak, kierownik Samodzielnego Referatu Strefy Płatnego Parkowania w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni. – Zmniejszy się również awaryjność systemu, zdarza się ich kilka tygodniowo. We wcześniejszym systemie było ich kilkanaście dziennie – podkreśla.
Aby uiścić opłatę za parkowanie, kierowca musi wprowadzić jednynie numer rejestracyjny swojego samochodu. Nie trzeba mieszczać biletu parkingowego za szybą, ponieważ wykupiony e-bilet zostaje zarejstrowany w systemie informatyczny i jest widoczny w urządzeniach kontrolerów. Bilet można również wydrukować, a umieszczony na nim kod QR ułatwi następne transakcje.
Można też zakupić tradycyjny bilet. Wówczas kierowca powinien go tradycyjnie umieścić za szybą pojazdu.
Z dniem 1 marca rusza też internetowa sprzedaż e-abonamentów. W ten sposób będzie można zakupić abonamenty typu „O” na konkretny numer pojazdu – zarówno długookresowe (do 1 roku), jak i na krótszy czas, nawet na jeden dzień. Mieszkańcy i osoby niepełnosprawne będą mogły tą drogą przedłużyć posiadane abonamenty typu „M” i „N”, bez konieczności kolejnej wizyty w biurze SPP.
– Kolejne udogodnienie skierowane jest do tych kierowców, którym zdarzy się nie opłacić postoju i otrzymają wezwanie do opłaty dodatkowej. Opłatę taką będzie można łatwo i szybko uregulować kartą płatniczą w parkomacie – bez konieczności wizyty w Biurze Strefy Płatnego Parkowania. Zupełną nowością w skali kraju jest z kolei moduł informacji miejskich udostępnianych na ekranie parkomatów. Wszystkie parkomaty, wyposażone w duże kolorowe wyświetlacze, będą służyć turystom i gościom do zapoznania się z podstawowymi informacjami miejskimi dotyczącymi interesujących obiektów i miejsc w Gdyni, wartych odwiedzenia – czytamy na stronie internetowej gdyńskiego magistratu.
– Długo analizowaliśmy wszystkie rozwiązania. Chcemy, aby były one dostępne dla wszystkich mieszkańców, również tych niepełnosprawnych – podsumowuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.