Na remont peronu w Rumi-Janowie trzeba było poczekać niemal 30 lat. I choć nie obyło się bez opóźnień, prace wreszcie zmierzają ku końcowi. Modernizacja ma potrwać jeszcze przez trzy miesiące. Później nastąpi rozpoczęcie drugiego etapu – budowa węzła integracyjnego.
To kolejny krok do poprawy jakości podróży koleją w naszym regionie. Jak powtarzają zgodnie pasażerowie pociągów SKM, była to konieczna i długo wyczekiwana zmiana. Sam remont w Janowie trwa już przez około rok. Na razie przystanek nie spełnia swoich funkcji, zwłaszcza ze względu na trudności w dostępie dla osób niepełnosprawnych czy matek z dziećmi.
Nie najlepszy stan peronu i przedłużające się prace remontowe sprawiają, że większość pasażerów jest już zniecierpliwiona. Okazuje się, że Szybka Kolej Miejska we wniosku o przyznanie funduszy zawarła budowę trzeciej windy na wysokości drogi krajowej.
– Miasto realizuje jednak swój projekt całego węzła integracyjnego. W miejscu planowanej windy od ulicy Sobieskiego będzie wychodził tunel od ulicy Gdańskiej. Dlatego prace musiały być wstrzymane na trzy miesiące – wyjaśnia Ariel Sinicki, przewodniczący Rady Miasta Rumi.
Jednak efekty już teraz mogą być zadowalające. Całość kosztów, czyli 10 milionów złotych, w całości pokryła PKP SKM Trójmiasto. Aby pasażerowie mogli w pełni korzystać z nowego peronu, muszą jeszcze się uzbroić w nieco cierpliwości – zostało około trzech miesięcy prac modernizacyjnych. Następnie miasto rozpocznie prace nad własnym projektem, czyli budową węzła integracyjnego.
– Jest to budowa dwóch dużych parkingów po obu stronach torów na około 300 samochodów. Powstanie też kładka dla rowerów, aby można było przez przeszkód się przedostać z jednej części miasta na drugą. Będzie również zbudowany tunel ze ścieżką rowerową i chodnikami – dodaje Ariel Sinicki.
W ciągu 5–6 lat Rumię czekają zmiany. Miasto będzie dysponować już trzema nowoczesnymi stacjami kolejowymi: Janowo, dworzec główny i Biała Rzeka. Ten ostatni powstanie w ramach planowanej modernizacji linii kolejowej nr 202, którą zrealizują PKP PLK w latach 2020–2023.