20.09.2014 08:01 0

Atrakcje związane z 85-leciem gdyńskiej komunikacji miejskiej

fot. Paweł Misiak/gdynia.pl

W dniach 16-22 września 2014 r. w Europie obchodzony jest Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, którego zwieńczeniem jest Europejski Dzień Bez Samochodu. Z tej okazji oraz w związku z 85-leciem gdyńskiej komunikacji miejskiej, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, przygotowały szereg atrakcji, nad którymi patronat objął Prezydent Miasta Gdyni.

I. Okazjonalna linia autobusowa 101

Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku przy współudziale Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku uruchamiają bezpłatną dla wszystkich pasażerów linię autobusową 101. Trasa linii nawiązywać będzie do jej historycznego przebiegu z Dworca Kolejowego w Gdyni, ul. Świętojańską i al. Zwycięstwa, al. Niepodległości w Sopocie oraz al. Grunwaldzką i al. Zwycięstwa do Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. Linia funkcjonować będzie w sobotę 20 września w godz. 10-18.30, z częstotliwością co 30 min. Autobusy zatrzymywać się będą na wszystkich przystankach na trasie przejazdu.

Odjazdy z Dworca Głównego PKP w Gdyni oraz z Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku:

10.00, 10.30, 11.00, 11.30, 12.00, 12.30, 13.00, 13.30, 14.00, 14.30, 15.00, 15.30, 16.00, 16.30, 17.00, 17.30, 18.00 oraz 18.30.

Na linii eksploatowane będą wyłącznie autobusy przegubowe, w tym autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG), eksploatowane przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej.

II. Festyn na Skwerze Kościuszki w Gdyni

W sobotę, 20 września, w godzinach 10-16 na Skwerze Kościuszki w Gdyni odbędzie się festyn dla mieszkańców, organizowany przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni. W programie przewidziano m.in.:

  • zajęcia plastyczne dla dzieci, obejmujące malowanie kartonowych modeli środków transportu zbiorowego i modeli rowerów;
  • fachowe porady dla rowerzystów;
  • interaktywne spektakle dla dzieci, dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym – „Wielka draka o drogowych znakach” i „Bezpieczna droga do przedszkola”;
  • pokazy modelowania pojazdów z balonów – wraz z konkursami balonowymi
  • gry i zabawy dla dzieci, dotyczące sposobów podróżowania i obejmujące konkursy sportowe, piosenki o środkach lokomocji i konkursy plastyczne.

O godzinie 10 odbędzie się zakończenie konkursu "Parkingowa (r)ewolucja”. O godzinie 12.15 nastąpi uroczyste wręczenie nagród dla laureatów i uczestników konkursu "Do pracy jadę rowerem".

Festynowi towarzyszyć będą obchody V Europejskiego Dnia Trolejbusowego 2014 w Gdyni, w ramach których w godzinach 10-16 na Skwerze Kościuszki wyeksponowane zostaną 2 trolejbusy. W jednym z nich zorganizowana zostanie wystawa zdjęć z trolejbusami oraz poczęstunek, w drugim natomiast znajdzie się miejsce zabaw i atrakcji dla dzieci.

W tych samych godzinach w trolejbusach kursujących po ul. Świętojańskiej, pomiędzy przystankami: Urząd Miasta – Świętojańska i Plac Kaszubski, rozdawane będą pasażerom atrakcyjne gadżety promocyjne.

III. Okazjonalna linia autobusowa 304

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, uruchamiają okazjonalną, bezpłatną dla pasażerów linię autobusową 304 na trasie: Polanka Redłowska – Dom Marynarza – ul. Świętojańska – Plac Kaszubski – ul. Jana z Kolna (powrót ul. Starowiejską) – ul. Janka Wiśniewskiego – ul. Polska – Dworzec Morski, Muzeum Emigracji.

Linia funkcjonować będzie w niedzielę, 21 września, w godz. 9.50-17.50 co 30 min, z odjazdami z obydwu pętli na końcówki '20 i ’50 (nawiązujące do historycznego rozkładu jazdy linii 104).

Linię 304 obsługiwać będą pojazdy zabytkowe: Jelcz 043 z ZKM w Gdańsku i Ikarus 260 (kultowyikarus.pl).

IV. Wystawa historycznych ciężarówek, zaadaptowanych do przewozu osób

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni i Przewozy Autobusowe „Gryf” organizują w niedzielę, 21 września, w godzinach 10.00-17.30 na pętli Dworzec Morski – Muzeum Emigracji, wystawę historycznych ciężarówek, zaadaptowanych do przewozu osób. Główną atrakcją wystawy będzie samochód ciężarowy GMC CCKW-353, identyczny jak kilkanaście eksploatowanych w Gdyni w drugiej połowie lat 40.

Udostępnione do zwiedzania zostaną również ciężarówki Magirus Klöckner Humboldt Deutz S 3000 i Opel Blitz 1.5-45.

Amerykański samochód ciężarowy GMC CCKW-353 był podstawowym środkiem transportu taktycznego w armii Stanów Zjednoczonych podczas II Wojny Światowej. Znany jako "Jimmy" albo "dwu i pół tonówka" (z ang "deuce-and-half") był w użyciu na praktycznie wszystkich frontach, na których toczono walki. Po wojnie samochody te znalazły zastosowanie w transporcie osób.

W 1943 r. produkcję w zakładach GMC prowadzono ciągle przez 24 godziny na dobę, a każdy nowy samochód opuszczał linię produkcyjną co cztery minuty. W zakładach GMC produkowano na potrzeby armii modele ACKWX-353, AFWX-354 i CCKW-352 oraz cywilne modele z platformami z burtami dla przewożenia ludzi i ładunków – CCKW-353.

Ciężar przewożonego ładunku wynosił 3 tony w modelu ACKWX-353, pozostałe trzy modele miały ładowność 2,5 tony. Model CCKW-353 miał napęd na wszystkie trzy mosty.

CCKW-353 był napędzany silnikiem GMC 270 o mocy 140 KM i mógł jechać z maksymalną prędkością 72 km/godz., z masą maksymalną 5 175 kg. Do jazdy po szosach można było wyłączać napęd na przednią oś.

Podstawowe modele odmian transportowych były wyposażone w jeden z trzech rodzajów platform: całkowicie stalowej, stalowej z drewnianymi burtami oraz całkowicie drewnianej. Każdy z tych trzech typów platform posiadał składane ławki mogące zabrać do szesnastu pasażerów.

Po złożeniu ławek samochód mógł służyć do przewożenia ładunku.

Łącznie wyprodukowano ponad 800 tys. tych samochodów.

Magirus został wyprodukowany w 1942 r. Jest to samochód ciężarowy o ładowności 3 150 kg lub 24 osób. Wyposażony został w wysokoprężny 4-cylindrowy silnik KHD F4M513 o pojemności 4 941cm i mocy 80KM, napędzający tylną oś. Zastosowano w nim skrzynię biegów o 5-ciu przełożeniach, hamulce hydrauliczne, bez wspomagania i zawieszenie na resorach piórowych.

Rozstaw osi – 3 700 mm, wymiary 6 100 x 2220 x 2900 mm, masa – 3 660 kg.

Pojazdy te były produkowane w latach 1941-1944 w liczbie 1 080 sztuk.

Opel Blitz został wyprodukowany w 1951 r. Jest to samochód ciężarowy o ładowności 1 500 kg lub 15 osób, wyposażony w benzynowy 6-cylindrowy silnik o pojemności 2 473 cm i mocy 55 KM, który napędza tylną oś. Zastosowano w nim skrzynię biegów o 4-ch przełożeniach, hamulce hydrauliczne, bez wspomagania i zawieszenie na resorach piórowych.

Rozstaw osi – 3 250 mm, wymiary 5 400 x 1 940 x 2 285mm, masa – 1 520 kg.

Pojazdy te były produkowane w latach 1938-42 oraz 1946-52. W wersji z nadwoziem autobusowym były one eksploatowane od 1946 r. także w gdyńskiej komunikacji miejskiej.

V. Bezpłatna linia trolejbusowa 326

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni i Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej uruchamiają linię trolejbusową 326, funkcjonującą na swojej stałej trasie, tj. z Grabówka SKM do Orłowa przez centrum Gdyni.

Linia będzie funkcjonować w poniedziałek, 22 września 2014 r. i w tym dniu będzie bezpłatna dla pasażerów.

Kursy będą wykonywane wg niedzielnego rozkładu jazdy, ale linia będzie obsługiwana w tym dniu przez wszystkie trzy zabytkowe trolejbusy (w niedziele na linii jeżdżą dwa spośród nich):

  • Saurer ST4IILM z 1957 r.,
  • Škoda 9Tr20 z 1975 r.,
  • Jelcz 120MTE z 1994 r.

W godzinach 11:30 - 17:00 na pętli "Grabówek SKM" zawsze będzie miał postój przynajmniej jeden z trolejbusów; przez cały czas postoju pojazdy będą udostępnione wszystkim zainteresowanym.

VI. Bezpłatne przejazdy komunikacją miejską ZKM w Gdyni

W poniedziałek, 22 września 2014 r. każdy posiadacz lub współposiadacz samochodu będzie mógł bezpłatnie korzystać z usług gdyńskiej komunikacji miejskiej. Warunkiem jest posiadanie podczas podróży ważnego dowodu rejestracyjnego.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...