Drogi: Na odcinku od ul. Świętojańskiej do Teatru Muzycznego obowiązuje obustronny zakaz zatrzymywania się z wyłączeniem chodnika na odcinku od ul. Świętojańskiej do Placu Grunwaldzkiego.

Wiadomości

Gdynia: 15. rocznica rejsu dookoła świata

2011-02-11 12:15

Wczoraj, 10 lutego, minęła 15 lat od momentu powrotu ORP „Iskra” z rejsu dookoła świata. Okręt przebywał 300 dni poza macierzystym portem, przebył prawie 38 tysięcy mil i odwiedził 19 portów w 12 krajach. Tysiące godzin wacht, setki wykładów i ćwiczeń, alarmy do żagli i walka z morskim żywiołem to główne zadania 34 podchorążych płynących w  rejsie dookoła świata.

„Rejs szkolnego okrętu żaglowego ORP „Iskra”, jego załogi i dziesięciu miesięcy zmagań z  żywiołem na morzach i oceanach przeszedł do historii Marynarki Wojennej RP, morskiego szkolnictwa wojskowego i żeglarstwa. (…) Opisy wydarzeń, poszczególnych etapów rejsu i  wspomnienia, są tylko małą cząstką dziesięciomiesięcznego rejsu dookoła świata. Każdy z  trzystu dni tego rejsu można przedstawić w wielu płaszczyznach odniesienia. Jednakże wszystko, co zdołałem uczynić na burcie żaglowca było dorobkiem mojej załogi i moim jako dowódcy okrętu. Miałem szczęście być dowódcą wspaniałych podwładnych, doskonałych specjalistów i kiedy trzeba było obieżyświatów, w prawdziwym słowa tego znaczeniu”.

kontradmirał dr inż. Czesław Dyrcz

Z okazji 15. rocznicy rektor-komendant AMW kontradmirał Czesław Dyrcz (ówczesny dowódca ORP „Iskra”) spotkał się z uczestnikami rejsu, którzy służą i pracują w Akademii Marynarki Wojennej. Aktualnie w uczelni swoje miejsce pracy ma 10 „iskrzanych” kaphornowców. Spotkanie było doskonałą okazją do wspomnień i spojrzenia na wyprawę już z  innej perspektywy. Wszystko zaczęło się 16 lat temu. ORP „Iskra” z 58 osobami na pokładzie wyszedł z Gdyni 18 kwietnia 1995 roku. Załogę stanowiła obsada etatowa, podchorążowie i wykładowcy, wśród których były dwie panie. Podczas trwającego blisko 10 miesięcy rejsu żaglowiec odwiedził porty w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Brazylii, Republice Południowej Afryki, Indonezji, Australii, Argentynie, Nowej Zelandii, Portugalii, a także na Mauritiusie, Falklandach oraz Wyspach Zielonego Przylądka. Z  ważniejszych zdarzeń, jakie miały miejsce na pokładzie „Iskry” w rejsie dookoła świata najczęściej wymieniane są: przejście równika, opłynięcie trzech najbardziej na południe wysuniętych przylądków, potężne sztormy i huragany, zamknięcie pętli dookoła świata oraz wiele wydarzeń, które miały miejsce „po raz pierwszy”. Żaglowiec przekroczył równik 22 maja 1995 roku o godz. 15.02 czasu okrętowego. ORP „Iskra” przeszedł równik na długości geograficznej 024º 32,6’W płynąc z półkuli północnej na południową. Żaglowiec był pierwszym współczesnym okrętem szkolnym MW, który tego dokonał. Przed nim na równiku były tylko okręty hydrograficzne realizujące zadania w rejonie Antarktydy. Natomiast po 225 dniach żeglugi, 27 listopada 1995 roku ORP „Iskra" opłynął przylądek Horn. Po przepłynięciu 37 774 mil morskich żaglowiec powrócił do Gdyni 10 lutego 1996 roku, w 70. rocznicę nadania praw miejskich Gdyni.

skomentuj

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.

Komentarze publikowane na portalu Nadmorski24.pl są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

reklama google
opublikuj swój tekst!

Lubisz pisać i masz coś ciekawego do powiedzenia?
W Portalu nadmorski24 możesz opublikować własny artykuł.

napisz do nas

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z "Polityką Prywatności". Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies zmieniając ustawienia w Twojej przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. [x] AKCEPTUJ